3.5
Salutogenetická koncepce
Problematice salutoprotektivních faktorů životního stylu a jejich úloze v procesu zdraví a nemoci se soustavně věnovala a věnuje na přelomu 20. a 21. století řada autorů. Pojem salutogeneze pochází z latinského salus, které se překládá jako zdraví a genesis jako vznik. Tento pojem užil v psychologii jako první Antonovsky roku 1979, který se zabýval důrazem na zdraví více než na nemoc. Přestože jeho teorie má základ v patogenetickém biomedicínském modelu, který hledá v pozadí nemoci patogen, Antonovsky nehledal tyto patogeny, ale naopak salutogenní faktory. Takové faktory, které zdraví posilují a zajišťují, že konkrétní jedinec neonemocní nemocí, kterou jiní jedinci onemocněli.
Definice
Salutogeneze se zabývá zkoumáním podmínek pevného, nezdolného zdraví vzdor nepříznivým vlivům prostředí. Schopnost vyrovnávat se s životními problémy netkví v dílčích psychických schopnostech, ale v celkové charakteristice postoje člověka k životu. Tuto schopnost nazval smyslem pro integritu.
Antonovsky popisuje tři základní aspekty zdroje zdravotní síly: smysluplnost, vidění zvládnutelnosti úkolů a srozumitelnost (schopnost chápat dění). Tyto charakteristiky považoval za zdroje zdraví. Salutogenetická koncepce vede k přehodnocení dichotomní klasifikace lidí jako zdravých nebo nemocných a dává přednost struktuře členitější, od pocitu dobrého zdraví (wellbeing) k nemoci. Oproti jednostrannému důrazu na etiologii dysfunkce nebo nemoci, klade důraz na člověka na člověka v nemoci. Oproti orientaci na stresory zaměřuje pozornost na zdroje zvládání (coping). Důsledky působení stresorů nejsou pojímány jako patogeny, ale jako možný ozdravný faktor. Hledání všech zdrojů, které mohou usnadnit aktivní adaptaci organismu na prostředí. Následující tabulka přehledně vystihuje rozdílnost pohledu na zdraví.
Srovnání patogenetického a salutoprotektivního modelu zdraví
Problém | Patogenetický model | Salutoprotektivní model |
Hlavní akcent | Nemoc, patologie, dysfunkce | Člověk ve zdraví a nemoci |
Pojetí zdraví / nemoc | Dichotomie | Dynamický proces |
Sledovaná charakteristika | Nemoc, dysfunkce, patologie | Subjektivní zdraví |
Primární otázka | Proč došlo k nemoci? | Proč člověk neonemocněl? |
Úhel pohledu | Patogenní noxy | Mediátory, salutory |
Terapie, intervence | Eliminace nox, léčba symptomů | Podpora zdraví |
Zátěž, stres | Minimalizace, odstranění | Coping, zvládání |
Salutogenetický model zdraví a nemoci umožňuje v praxi identifikovat a cíleně rozvíjet faktory zdraví, které napomáhají člověku k udržení a posilování zdraví ve smyslu wellbeing. To má pochopitelně velký význam u rizikových skupin populace, včetně exponovaných a pomáhajících profesí.
Souhrn
Základní znalosti sociologických kategorií (životní styl, zvládání zátěže a stresu, salutoprotektivní koncepce), přispívají k náhledu pracovníka ve zdravotnictví na kvalitu života jednotlivců, malých sociálních skupin, ale i velkých společenských celků. Do popředí zájmu se dostává na jedné straně osobní pohoda a životní spokojenost a na straně druhé životní podmínky jedince, socioekonomický status nebo zdravotní stav. K otázce kvality života zaujala postoj také WHO. Popisuje šest základních aspektů kvality života, kterými jsou fyzická stránka a úroveň samostatnosti člověka, psychické zdraví s duchovním aspektem, sociální vztahy a také životní prostředí.[18,21,23,24]
Příklad
Domácí úkol: Vyhledejte výzkum A. Antonovského zabývající se studiem dvou skupin žen, které přežily holocaust. Diskutujte ve třídě.
Text s doplňováním slov.