Kapitola15
Komunikace s agresivním jedincem
15.1
Komunikace s agresivním jedincem
15.1.1
Agrese a agresivita
Agresivita je vlastnost, povahový rys osobnosti. Tato vlastnost je u každého člověka ve větší nebo menší míře přítomna. Jistou mírou agresivity disponuje každý člověk. Je kódována biologicky a je nutná pro přežití jedince. Agrese je pak jakákoli forma chování, jehož cílem je vědomě někomu ublížit nebo ho poškodit. Důležité je umět zacházet se svojí agresivitou společensky přijatelnou formou. Agresivní lidé bývají ostatními vnímáni jako nepříjemní. Bývají zvýšeně kritičtí, útoční, zaměřují se na chyby ostatních, vlastní chyby si nepřipouštějí a „nenechají si nic líbit“.
15.1.2
Zaměření agrese
Agrese může být zaměřena proti druhému člověku, skupině lidí, věcem, zvířatům i vůči celé společnosti. A v těchto případech se jedná o heteroagresi. Agresi může člověk zaměřit i sám proti sobě, což označujeme jako autoagresi. Může jít o různé způsoby sebepoškozování se nebo dokonce suicidální jednání.
+
Autoagrese
Autoagrese
15.1.2.1
Typy heteroagrese
  • Verbální agrese přímá – nadávky, urážky, vyhrožování.
  • Verbální agrese nepřímá – psaní dopisů, SMS zpráv, mailů, telefonování.
  • Brachiální agrese – fyzického násilí (bouchání dveřmi, rozbíjení předmětů, bití, kopání, kousání, tahání za vlasy.) Fyzický útok může být proveden i s použitím předmětů a zbraní.
  • Ideatorní agrese – kdy agresor „ubližuje“ ve svých představách (představuje si např. situaci, kdy někomu ubližuje).
15.1.3
Příčiny agresivního chování pacienta
Nemoc, pobyt v nemocnici, bolest, strach, změna sociální role, odloučení, představuje pro pacienta novou situaci, která velmi často mění způsob jeho dosavadního života a se kterou mnohdy nemá zkušenosti. Představuje tak zátěžovou situaci, se kterou se člověk s ohledem na své vrozené předpoklady vyrovnává buď „útěkem“, „útokem“, nebo „ustrnutím“. Problémem je skutečnost, že zdravotníci obvykle nemají představu, zda se pacient choval i v premorbidním období agresivně.
15.1.3.1
Podněty vyvolávající útočné reakce
  • pocit strachu a ohrožení (ze zákroku, z bolesti, ze smrti);
  • prožitky křivdy a nespravedlnosti (proč se to stalo zrovna mně, kdo za to může, kdyby se o mně starali, jak mají…);
  • zklamání z očekávání (zhoršení zdravotního stavu, prodloužení hospitalizace);
  • zátěž, která je vnímána jako zbytečná (dlouhé čekání, opakované dotazy);
  • neschopnost porozumět tomu, co se děje (nedostatek informací nebo jejich nevhodné podání);
  • nemožnost kontaktu s blízkými;
  • pocit bezmoci (závislost na zdravotnických pracovnících);
  • neprofesionální přístup zdravotníků (devalvační chování, rutinní ošetřování, absence empatie, nervozita, spěch);
  • frustrace nebo deprivace potřeb;
  • psychopatické osobnostní rysy, duševní onemocnění, vliv drog ad.
Je třeba, aby se zdravotnický personál navzájem informoval, ve kterých situacích k agresi dochází a jakých reakcí se vyvarovat, aby nedošlo k eskalaci násilí. Také je důležité se navzájem informovat o tom, který pacient se opakovaně chová agresivně.
+
přenos agrese
přenos agrese
15.1.4
Projevy upozorňující na nástup agresivní reakce
  • nervozita pacienta;
  • nadměrná a výhružná gestikulace;
  • upřený pohled do očí, napětí ve tváři;
  • pomrkávání, semknuté rty, tik;
  • neobvyklé chování.
Vlastnímu fyzickému útoku proti jiné osobě může předcházet agrese vůči věcem (bouchání, kopání do zařízení) nebo agrese verbální.
15.1.5
Komunikace a jednání při zvládání agresivního chování
V některých situacích se na nepřiměřeném chování pacienta spolupodílejí i zdravotníci zejména pokud agresivní chování pacienta spouští i jejich agresivní reakci. Agrese totiž plodí agresi, ale klidné chování naproti tomu může agresi druhého člověka snížit. Příkladem může být situace, kdy zdravotník, po vzoru pacienta, navozuje agresivní postoj a zvyšuje hlas.
15.1.5.1
Přístup k agresivnímu jedinci
  • Působit klidně ve verbální i neverbální komunikaci.
  • Dodržovat normy společenského chování.
  • Uvědomit si, že nepotřebujeme být dominantní.
  • Umět vyslechnout pacienta, dát najevo porozumění, vyjádřit empatii.
  • Pokusit se porozumět tomu, co nám pacient chce sdělit.
  • Projevovat zájem o problémy druhého, reflektovat a potvrzovat emoce.
  • Hledat reálné důvody pacientova napětí.
  • Hledat motivy, čeho chce svým jednáním dosáhnout.
  • Pokud můžeme klientovi vyhovět (odložit výkon), udělejme to, pokud ne, zkusme vysvětlit, proč mu vyhovět nemůžeme a vyjádřeme porozumění pro jeho zklamání.
  • Nehodnotit chování nemocného, neodsuzovat ho, nekritizovat, nekárat.
  • Hovořit pomalejším tempem řeči (ne příliš, abychom naopak agresi nepodněcovali), výhodou je hlubší tón hlasu (vysoký tón hlasu vyvolává u druhého zvýšené napětí).
  • V průběhu komunikace se pokusme agresivního pacienta posadit (jestliže toto opakovaně odmítá, respektujeme to).
  • Dodržujeme bezpečnou vzdálenost, zvětšíme pacientův osobní prostor.
  • Nedotýkáme se pacienta, nesnažíme se ho chlácholit.
  • Používáme ich-formu (Neříkáme „nekřičte na mě“ ale „vadí mi, že na mě křičíte.“).
  • Cítíme-li se sami ohroženi, volíme útěk.
  • Často bývá účinné reagovat na základě vlastní intuice, autenticky.
Agrese se zesiluje, pokud s klientem zacházíme bez úcty a respektu, zvláště ve stavu rozčilení jsou na to lidé velmi citliví. Povýšený tón hlasu, jízlivý úsměšek, jakýkoliv náznak zesměšnění může vyvolat agresivní chování.
Je-li agrese způsobena drogami, alkoholem (nebo jinými látkami, které vedou ke změněnému stavu vědomí) je zapotřebí chránit sebe a bezpečnost klienta. V tomto případě se obvykle nelze s pacientem domluvit. Je vhodné demonstrovat vlastní sílu anebo sílu týmu přivoláním většího počtu personálu, případně policie. V odůvodněných případech (rozhodne-li lékař) je možné farmakologické řešení situace či použití omezujících prostředků v souladu s platnou legislativou.
Agresivní chování pacientů představuje pro ošetřující personál velkou zátěž, zejména vyskytne-li se na odděleních, kde není personál dostatečně vyškolen, jak agresi zvládat.
15.1.5.2
Rozbor proběhlé agresivní situace
Proběhlé agresivní reakci pacienta je zapotřebí věnovat pozornost i následně a zdravotník by si měl položit tyto otázky:
  • Jaký impuls agresivní reakci vyvolal?
  • Jaký byl důvod agrese pacienta?
  • Bylo možné zaznamenat signály, které agresivní reakci předcházely?
  • Jakým způsobem bylo možné agresi předejít?
  • Byla zvolena v dané situaci vhodná reakce?
Vždy je důležité o agresi pacienta informovat členy zdravotnického týmu a seznámit je s průběhem situace, na co a jak pacient reagoval, co snižovalo jeho agresivitu a co ji naopak zesilovalo tak, aby bylo možné předejít jejímu opakování.
15.1.6
Pomoc zdravotníkům po napadení pacientem
Po napadení pacientem zdravotníci mohou cítit na jedné straně pochopení a podporu svých kolegů, ale zároveň mohou situaci vnímat (mnohdy neopodstatněně) jako profesionální selhání a vlastní neschopnost. Mají strach z opakování situace, může se u nich rozvinout i posttraumatická stresová porucha. Je důležité o celé situaci s kolegy mluvit, projednat a stanovit preventivní strategie, které by omezily další rizika, a využít možnosti supervize a psychoterapie.
V naprostém rozporu s etikou zdravotníka se ojediněle v praxi setkáváme s agresivním chováním zdravotníků vůči pacientovi. Patří sem křik, verbální agresivita, nešetrné ošetřování a neodůvodněné použití omezujících prostředků. Fyzické napadení pacienta je pak extrémní formou a patří k nejzávažnějším selháním zdravotníka.
Příklad
Úkol:
Pracujte ve dvojici.
Svému spolužákovi popište podrobně agresivní chování, které jste vůči sobě zažili a vaši reakci na něj. Zvažte, zda jste situaci vyřešili optimálním způsobem. Pokuste se najít jiný možný způsob řešení této situace.
Verbální agrese je možná pouze v přímém kontaktu "tváří v  tvář":
V případě jednání s agresivním jedincem:
Agresi pacienta snížíme, jestliže ho pohladíme.