Kapitola4
Verbální komunikace
4.1
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Jazyk a řeč
Souhrn výrazových a významových prostředků určité skupiny lidí označujeme termínem „jazyk“. Můžeme tak mluvit o mateřském jazyce, národním jazyce, cizím jazyce, umělém jazyce (např. programovací jazyk, esperanto, Morseova abeceda.)
Řeč je schopnost člověka nejčastěji pomocí zvuků nebo písma vyjadřovat své obsahy vědomí. Úroveň řeči souvisí s ontogenetickým vývojem, rozvoj jazyka pak s vývojem společnosti.
Funkce řeči:
- komunikační – dorozumívání mezi lidmi;
- myšlenková – sdělování názorů, myšlenek;
- expresivní – vyjadřování citů;
- apelační – vyzývání druhých;
- estetická – snaha vzbudit pocity krásna (např. přednes veršů).
4.1.1
Obory zabývající se studiem řeči
Mezi disciplíny věnující se verbální komunikaci patří zejména:
- lingvistika – vědecké studium nejobecnějších aspektů řeči;
- gramatika – studium mluvnických pravidel;
- fonetika – studium hlasové stránky řeči;
- sémantika – studium významu slov;
- etymologie – studium vývoje slovních druhů a jejich původu;
- paralingvistika – studium formální, zvukové stránky řeči;
- stylistika – nauka o slohu (např. referát, zpráva, žádost);
- rétorika – umění verbálního projevu.
Příklad
4.1.2
Verbální komunikace
Verbální komunikace je specifická tím, že své myšlenky vyjadřujeme slovy. Měla by být jasná, přesná a srozumitelná. Slovní zásoba se v průběhu života rozšiřuje, naše mateřština disponuje více než 50 000 slovy. Každé slovo představuje symbol, kterému odpovídá určitý význam. U verbální komunikace rozlišujeme obsah (co bylo řečeno) a formu (jakým způsobem to bylo řečeno). Důležitý je také kontext situace, ve které ke sdělení došlo.
4.1.2.1
Obsahová stránka verbálního projevu
Funkcí řeči může být sdělení informací, přesvědčování, formování názorů, vytváření vzájemného vztahu, plnění přání, působení na prožívání druhého, vyslovení pochvaly, pokárání apod. Důležitá je srozumitelnost sdělení. Volba slov by tedy měla být přizpůsobena pacientovi, tj. neměli bychom nadužívat odborné výrazy a vždy je vysvětlit. Příkladem může být situace, kdy těhotná žena při vyšetření ozev plodu uslyší z úst lékaře, že „plod se nehýbe“. Tuto informaci si žena mylně vysvětlí tak, že došlo k úmrtí jejího dítěte, přestože je to informace o tom, že plod je v tuto chvíli v klidu.
4.1.2.2
Formální (paralingvistická) stránka verbálního projevu
To, jakým způsobem člověk hovoří, vyjadřuje jeho psychické rozpoložení a jeho vztah ke sdělovanému obsahu i osobě, se kterou hovoří. Jaká je paralingvistická stránka řeči, si jedinec může, ale také nemusí uvědomovat. Rovněž naslouchající disponuje individuální citlivostí k paralingvistickým prvkům sdělení.
4.1.2.3
Formální prvky verbální komunikace
- Intenzita hlasu určuje, zda hovořící používá přiměřenou sílu hlasu s ohledem na situaci (hlučné prostředí, nedoslýchavý pacient), nebo zda mluví příliš nahlas či potichu.
- Plynulost řeči. Plynulá řeč je dobře srozumitelná a dokáže posluchače zaujmout. Výrazné pomlky a odmlčení snižují srozumitelnost, vedou k nepozornosti. Příliš krátké pauzy v řeči přispívají k nesrozumitelnosti. Chce-li hovořící upozornit na důležitý moment svého projevu, podnítí zvědavost naslouchajícího krátkým odmlčením. Výrazné frázování může působit nepřirozeně a nepříjemně.
- Intonace řeči vyjadřuje, zda je řeč monotónní, přirozená, nebo je intonace nadměrná, kdy řečník „téměř zpívá“.
- Výška hlasu. Muži mají v průměru nižší hlas než ženy. To je dáno produkcí testosteronu a délkou hlasivek. Výška hlasu výrazně ovlivňuje emoce druhého. Nižší tón hlasu můžeme využít k uklidnění druhého člověka.
- Barva hlasu je charakteristickým znakem každého jedince. Můžeme ji vnímat jako příjemnou nebo nepříjemnou.
- Rychlost, kterou se hovoří, je další parametr ukazující na kvalitu řeči. Ovlivňuje ji např. věk, temperament, únava, pocit nedostatku času, napětí, tréma. Překotná mluva se vyskytuje ve stavu emocionálního vzrušení, může také vyjadřovat zaujetí, důvodem příliš pomalé řeči může být např. bolest nebo únava.
- Slovní produkce je množství vyřčených slov. U mužů je to 10 000 až 12 000 slov za den, u žen více jak dvojnásobek. Rovněž introvert vysloví méně slov než extravert.
- Délka promluvy je důležitá, protože bychom měli sledovat přiměřenost, abychom například příliš nezatížili pacienta. V případě více hovořících je vhodné dát přiměřený prostor všem zúčastněným.
- Téma rozhovoru. V každé společnosti se vyskytují tabuizovaná témata, o kterých se nemluví, témata, o kterých se mluví obtížně a zřídka (komunikace o intimních problémech pacienta), a běžná témata (počasí).
- Kadence vyjadřuje důraz, který hovořící na sdělení klade. Zároveň tím vyjadřuje vlastní vztah k obsahu sdělení.
Časté chyby v řeči jsou např. „přeřeky“, zakoktávání se, a mohou být známkou únavy nebo psychické nepohody. Bezobsažné zvuky např. „e-hm“, hm“ poukazují na vnitřní napětí hovořícího, nebo mohou být zlozvykem hovořícího, případně známkou toho, že hovořící hledá správné slovo. Dále tzv. slovní vata (též vycpávkové slovo), což je slovo, které je pro sdělení informace zbytečné, slouží k vyplnění času a při nadužívání působí rušivým dojmem. Např. vlastně, jakoby, prostě ad.
Správná výslovnost je podmínkou srozumitelnosti. Špatná výslovnost může být dána věkem, stavem chrupu, nemocí, handicapem apod. (např. CMP).
Mezi poruchy řeči se řadí například:
- Dyslálie (patlavost) – je porucha, která se projevuje narušením výslovnosti jedné nebo více hlásek mateřského jazyka;
- Dysartrie – jedná se o poruchu artikulace způsobenou organickým poškozením centrální nervové soustavy;
- Rhinolálie (huhňavost) – narušení komunikační schopnosti, které postihuje zvuk řeči i artikulaci;
- Palatolálie – vada řeči, která provází na základě rozštěpu patra, popřípadě rtu;
- Balbuties (koktavost) – opakování slabik nebo částí slov.
+

Přijímáme lidi s vadou řeči?
4.1.3
Vliv situace na význam sdělení
Kromě obsahové a formální stránky komunikace je důležitý i situační kontext, který může sdělení zásadním způsobem determinovat. „To jsem rád, že tě vidím!“ má jiný význam, vyslovíme-li to při neočekávaném setkání s milým člověkem, jiný, sdělíme-li to dlužníkovi, který se nám vyhýbá, a zcela jiný význam to může představovat, sejdou-li se dva vězni na dvoře vazebního zařízení.
Příklad
K zamyšlení:
Různým způsobem řekněte větu:
„Já mám z toho takové smíšené pocity.“
Měňte pomlky, hlasitost, zdůrazněte jednotlivá slova.
Jak se mění její význam?
Obsahovou stránku rozhovoru má hovořící pod větší kontrolou, než stránku formální.
Souhrn výrazových a významových prostředků určité skupiny lidí je:
Do expresivní funkce řeči patří: