Kapitola2
Ulice, místní komunikace a jejich typy
2.1
Typy místních komunikací
Ulici se z hlediska dopravně-inženýrské terminologie říká „místní komunikace“. Jedná se o typ pozemních komunikací (vedle dálnice, silnice a účelové komunikace).
+
15. Rozdělení pozemních komunikací.
Obr. 15. Rozdělení pozemních komunikací.
Místní komunikace je označení pozemní komunikace v intravilánu (v zastavěném území – ve městě/obci). Podle zákona o pozemních komunikacích se místní komunikace dělí (dle významu) na místní komunikace I.–IV. třídy, v dopravně-inženýrské praxi se spíše využívá dělení místních komunikací dle tzv. funkčních skupin.
+
16. Rozdělení místních komunikací dle funkčních skupin.
Obr. 16. Rozdělení místních komunikací dle funkčních skupin.
+
17. Příklad místní komunikace funkční skupiny A „rychlostní“ – křižovatka mezi Brněnskou radiálou a Městským okruhem v Praze.
Obr. 17. Příklad místní komunikace funkční skupiny A „rychlostní“ – křižovatka mezi Brněnskou radiálou a Městským okruhem v Praze.
+
18. Příklad místní komunikace funkční skupiny B „sběrná“ – městská třída s provozem MHD.
Obr. 18. Příklad místní komunikace funkční skupiny B „sběrná“ – městská třída s provozem MHD.
+
19. Příklad místní komunikace funkční skupiny C „obslužná“ – ulice obsluhující obytnou oblast.
Obr. 19. Příklad místní komunikace funkční skupiny C „obslužná“ – ulice obsluhující obytnou oblast.
+
20. Příklad místní komunikace funkční skupiny D1 „zklidněné“ – pěší zóna.
Obr. 20. Příklad místní komunikace funkční skupiny D1 „zklidněné“ – pěší zóna.
+
21. Místní komunikace funkční skupiny D2 „s vyloučením motorové dopravy“ – stezka pro pěší a cyklisty.
Obr. 21. Místní komunikace funkční skupiny D2 „s vyloučením motorové dopravy“ – stezka pro pěší a cyklisty.
Základní komunikační kostru města tvoří místní komunikace funkční skupiny B, po nichž jsou realizovány i průtahy silnic II. a III. tříd, případně i místní komunikace funkční skupiny A (ve velkých městech a aglomeracích). Ostatní komunikace, které neslouží jako komunikační kostra města, jsou typicky komunikace funkční skupiny C (optimálně řešené jako zóna TEMPO 30 – viz dále) a funkční skupiny D.
+
22. Příklad komunikační sítě malého města s rozlišením funkčních skupin jednotlivých místních komunikací.
Obr. 22. Příklad komunikační sítě malého města s rozlišením funkčních skupin jednotlivých místních komunikací.
Místní komunikace jsou zasazeny do urbanistické struktury, v níž se většinou (aspoň v případě středoevropských měst) vyvíjely postupně a společně.