2.1
Žánry typické pro online prostor
Na internet je pochopitelně možné vyvěsit jakýkoli materiál zpracovaný pro "klasická" tištěná média, a obzvláště v případě online mutací větších novin a časopisů se tak také často děje. Při zpracovávání online materiálů zároveň platí veškerá pravidla jako při práci pro tištěná média.
Přesto s rozmachem internetového novinářství vznikly způsoby zpracování příspěvků a žánry, které lépe pokrývají specifika online prostoru. Vzhledem k tomu, že se online žurnalistika zaměřuje především na rychlost podávání informací a svědectví z místa děje, jedná se většinou o žánry zpravodajské.
+
Do online mutací novin a časopisů se nezřídka vkládají materiály dříve uveřejněné v tištěné verzi, ve kterých se provádí jen minimální úpravy nebo se neprovádějí vůbec žádné.
Do online mutací novin a časopisů se nezřídka vkládají materiály dříve uveřejněné v tištěné verzi, ve kterých se provádí jen minimální úpravy nebo se neprovádějí vůbec žádné.
2.1.1
Jak oživit online materiál
Okamžitá odezva, možnost vkládat do materiálu rozmanité prvky a propojenost informací na internetu vytvářejí pro novináře několik možností, jak zařídit, aby byl jeho materiál obsahově pestřejší a atraktivnější pro čtenáře:
  • multimediální prvky – vložením videí z místa pořizování materiálu, zvukových komentářů, fotogalerií či názorných animací lze sdělit mnoho informací atraktivní formou v krátkém čase, takový obsah láká čtenáře.
  • infografiky – informace či číselné údaje zpracované přehledně formou grafů, srovnávacích obrázků a podobně jsou na internetu velmi populární, objevují se však i v tisku.
  • hypertextové odkazy – umožňují snadný přístup k dalším informacím buď na webu stejného provozovatele, nebo mimo něj. Druhá možnost však zároveň znamená odchod z webu původního, což někteří provozovatelé příliš nevítají.
  • čtenářské ankety – mívají graficky jednoduchou podobu a obsahují anketní otázku, interaktivní tlačítka ANO/NE a grafické znázornění, kolik čtenářů hlasovalo pro a kolik proti. Protože je otázka svázaná s obsahem celého materiálu, zpravidla již nepotřebuje další textový doprovod. Anketa bývá softwarově zajištěná tak, aby mohl každý čtenář hlasovat jen jednou.
  • čtenářské diskuze - pole pro diskuzi se často nachází pod zveřejněným materiálem. Odpovídat na dotazy či reakce může zpravidla redaktor i ostatní čtenáři.
+
Pomocí informační grafiky (infografiky) lze zpracovat každé téma, ke kterému je k dispozici dostatek dat – například i otázku, proč lidem zapáchá z úst.
Pomocí informační grafiky (infografiky) lze zpracovat každé téma, ke kterému je k dispozici dostatek dat – například i otázku, proč lidem zapáchá z úst.
Poznámka
Vox populi
Obsah čtenářských diskuzí vždy odráží inteligenci přispívajících čtenářů. Průměrné IQ v České republice se přitom pohybuje kolem hodnoty 98 bodů, přičemž hodnota pod 80 bodů znamená podle tabulky české Mensy nižší slabomyslnost. Náplň diskuzí podle toho nezřídka vypadá, proto ne všechna média čtenářské diskuze umožňují.
.
+
Průměrná hodnota IQ obyvatel České republiky je méně než sto bodů. Přesto jsme na tom ještě dobře. Pokud vždy sdružíme státy se stejným počtem bodů, vyhříváme se v celoplanetárním srovnání na sdíleném devátém místě. Pro srovnání uvádím i konec tabulky. Hodnoty dosahované v těchto státech odpovídají lehké mentální retardaci, které se dříve říkalo debilita.
Průměrná hodnota IQ obyvatel České republiky je méně než sto bodů. Přesto jsme na tom ještě dobře. Pokud vždy sdružíme státy se stejným počtem bodů, vyhříváme se v celoplanetárním srovnání na sdíleném devátém místě. Pro srovnání uvádím i konec tabulky. Hodnoty dosahované v těchto státech odpovídají lehké mentální retardaci, které se dříve říkalo debilita.
+
Ukázka čtenářské diskuse pod článkem, který se zabývá mobilní aplikací k vyučování sexuálních dovedností.
Ukázka čtenářské diskuse pod článkem, který se zabývá mobilní aplikací k vyučování sexuálních dovedností.
+
Není jízda jako jízda – ukázka čtenářských anket na internetovém portálu iDNES.cz.
Není jízda jako jízda – ukázka čtenářských anket na internetovém portálu iDNES.cz.
Zajímavost
Propojený papír
Existují i možnosti, jak s online obsahem propojit tištěná média – například pomocí QR kódů vytištěných u článku, díky kterým se po načtení kódu v chytrém telefonu objeví příslušný online obsah.
+
Obr.  9
+
Internetový svět lze propojit i s tím „skutečným“, například pomocí QR kódů, po jejichž načtení chytrý mobil s připojením na internet zobrazí online obsah.
Internetový svět lze propojit i s tím „skutečným“, například pomocí QR kódů, po jejichž načtení chytrý mobil s připojením na internet zobrazí online obsah.
Poznámka
Nekonečné možnosti, krátká realita
Na internetu na rozdíl od novin a časopisů neexistuje žádné skutečné omezení délky vloženého příspěvku, přesto zde bývají články kratší než v "printu". Internetoví čtenáři totiž nemají čtenářskou trpělivost a vydavatelé se tak snaží omezit opuštění stránek při spatření příliš dlouhých textů. Na online (zpravodajských) webech se také objevuje větší množství krátkých aktuálních zpráv, zatímco tištěné verze médií se věnují obsáhlejším komentářům či publicistice.
Poznámka
Práce po práci
Online materiály je možné (a často i vhodné) průběžně aktualizovat i po jejich zveřejnění, práce internetového novináře tedy pokračuje i po "odevzdání" prvního textu. Datum a čas poslední aktualizace se uvádí pod titulkem. Materiály pro online je také často třeba odevzdávat přímo bleskově, následné aktualizace tak mohou ušetřit čas při závodu zpravodajců o první vydání informace.
+
Psaní pro online materiály znamená být kdykoli připraven svůj materiál aktualizovat.
Psaní pro online materiály znamená být kdykoli připraven svůj materiál aktualizovat.
Zajímavost
Buďte sociální
Pokud není přístup k danému materiálu nebo celému online médiu zpoplatněný, bývají v záhlaví materiálů aktivní ikonky umožňující čtenářům sdílet obsah materiálu na různých sociálních sítích. Médium tak zvyšuje jeho čtenost.
+
Sociální sítě jsou mocným nástrojem při zvyšování dosahu publikovaného materiálu.
Sociální sítě jsou mocným nástrojem při zvyšování dosahu publikovaného materiálu.
2.1.2
Online rozhovor
Na rozdíl od klasického interview probíhá v reálném čase. Tázanému může zpravidla písemnou, někdy však i zvukovou či video formou pokládat otázky jak redaktor, tak samotní čtenáři. Host rozhovoru na ně odpovídá hned po zaznění nebo poté, co redaktor použije čtenářské dotazy nashromážděné během předchozí relace. Z toho plyne největší rozdíl mezi online a klasickým rozhovorem – u první varianty neprocházejí žádnou následnou redakční či korektorskou úpravou ani otázky, ani odpovědi na ně.
+
Natáčení online rozhovorů není nic složitého. Stačí k tomu digitální fotoaparát s funkcí videa.
Natáčení online rozhovorů není nic složitého. Stačí k tomu digitální fotoaparát s funkcí videa.
Poznámka
Už zase vox populi
V případě, kdy se ptají i čtenáři, platí stejná úskalí plynoucí z průměrného inteligenčního kvocientu 98 bodů jako u čtenářských diskuzí. Je zde však jeden malý rozdíl. Lingvistické kuriozity, nad kterými by si milovník spisovného a gramaticky správného jazyka nejraději vytrhal vlasy z hlavy, se přímo stávají součástí hlavního novinářského materiálu (tedy rozhovoru).
+
Online rozhovory probíhají často i písemnou formou, do které své dotazy zasílají i sami čtenáři.
Online rozhovory probíhají často i písemnou formou, do které své dotazy zasílají i sami čtenáři.
2.1.3
Online reportáž
Online reportáž je vhodná především pro události či situace, jejichž průběh se v čase rychle vyvíjí – tedy například pro sportovní utkání či tiskové konference, kdy redaktor okamžitě uveřejňuje klíčové myšlenky řečníků. Má podobu řady krátkých textových vstupů (maximálně několika vět, někdy však jen heslovitých konstatování), která se řadí podle časové posloupnosti tak, že se nejnovější příspěvky zobrazují nahoře. Může obsahovat i líčení atmosféry.
Poznámka
Nejen rychlý raport
Stejně jako klasické reportáži sluší i té pro online, když ji doprovázejí doplňkové informace, citace dalších zdrojů a podobné náležitosti. Redaktor si je zpravidla připravuje předem a nezřídka při tom používá kompozici formou montáže (využití nejrůznějších grafických prvků, viz první část výukového materiálu).
Online reportáž je možné pojmout i jako sérii fotografií s popisky, jako například při pokrývání náboženské slavnosti svaté Markelly na řeckém ostrově Chíos:
+
Stejně jako každý rok 22. července se i letos shromáždily tisíce obyvatel ostrova Chíos, aby vzdali hold své svaté patronce jménem Markella. Někteří z nich šlapali přes ostrov pěšky už od nočních hodin, aby se na slavnost dostali včas. Teď, půl hodiny před polednem, je hlavní procesí se svatým obrazem připraveno vyrazit na pouť kolem kostela nedaleko městečka Volissos.
Stejně jako každý rok 22. července se i letos shromáždily tisíce obyvatel ostrova Chíos, aby vzdali hold své svaté patronce jménem Markella. Někteří z nich šlapali přes ostrov pěšky už od nočních hodin, aby se na slavnost dostali včas. Teď, půl hodiny před polednem, je hlavní procesí se svatým obrazem připraveno vyrazit na pouť kolem kostela nedaleko městečka Volissos.
+
Na zdárný průběh akce dohlížejí sličné oči řecké armády.
Na zdárný průběh akce dohlížejí sličné oči řecké armády.
+
Přesně v poledne se průvod za zvuku vojenského pochodu dává do pohybu. Na tuto podívanou se každoročně přichází podívat až deset tisíc lidí.
Přesně v poledne se průvod za zvuku vojenského pochodu dává do pohybu. Na tuto podívanou se každoročně přichází podívat až deset tisíc lidí.
+
V čele průvodu, hned za vojenským doprovodem a před nosítky s obrazem Markelly, nesou význační občané ostrova posvátné gobelíny s vyobrazením světice.
V čele průvodu, hned za vojenským doprovodem a před nosítky s obrazem Markelly, nesou význační občané ostrova posvátné gobelíny s vyobrazením světice.
+
Církevní stařešinové pronášejí požehnání…
Církevní stařešinové pronášejí požehnání…
+
…a lidé bez ohledu na hygienu vášnivě líbají obraz Markelly.
…a lidé bez ohledu na hygienu vášnivě líbají obraz Markelly.
+
Věřící přijímají Kristovo tělo, ne každý je k tomu však ochoten.
Věřící přijímají Kristovo tělo, ne každý je k tomu však ochoten.
+
Nosítka s obrazem zmizela opět uvnitř kostela a před jeho dveřmi se shlukuje dav věřících.
Nosítka s obrazem zmizela opět uvnitř kostela a před jeho dveřmi se shlukuje dav věřících.
+
Uvnitř je neskutečná tlačenice, každý chce být světici co nejblíže.
Uvnitř je neskutečná tlačenice, každý chce být světici co nejblíže.
+
Místní totiž věří, že zázračné schopnosti Markelly léčí všemožné choroby. Za uzdravení pak světici přinášejí kovové destičky s vyobrazením vykurýrované části těla. V kostele tak visí chorobopis celého ostrova.
Místní totiž věří, že zázračné schopnosti Markelly léčí všemožné choroby. Za uzdravení pak světici přinášejí kovové destičky s vyobrazením vykurýrované části těla. V kostele tak visí chorobopis celého ostrova.
+
Později odpoledne zbývá více času na zapalování tradičních kostelních svíček.
Později odpoledne zbývá více času na zapalování tradičních kostelních svíček.
+
Stejně jako na každé pouti či slavnosti si lidé kupují tematické suvenýry…
Stejně jako na každé pouti či slavnosti si lidé kupují tematické suvenýry…
+
…včetně vyobrazení zdejší hlavní aktérky.
…včetně vyobrazení zdejší hlavní aktérky.
2.1.4
Online zpráva
Online zpráva (či krátká zpráva) by měla mít všechny náležitosti zprávy klasické (viz první část výukového materiálu), autor ji však může psát přímo z místa dění, doplňovat multimediálními prvky a průběžně aktualizovat.
Video 1. Psaní pro online média a žánry typické pro internetovou žurnalistiku.