Kapitola3
Tým
3.1
Charakteristické znaky týmu
Po vymezení podstaty konceptu týmové práce si popíšeme charakteristické znaky týmu. Pro jasnost a srozumitelnost našeho pojetí si posléze ukážeme základní rozdíly mezi týmem a skupinou v přehledném tabulkovém uspořádání.
Pro projektové týmy jsou charakteristické tyto znaky:
- Minimální velikost týmu jsou tři lidé. Za optimální velikost se považuje skupina od pěti do devíti jedinců ve vzájemné interakci.
- Společné vědomí „my“ jako zvláštní skupiny, pocit společné identity.
- Sdílení společného cíle.
- Dodržování psaných i nepsaných norem či pravidel, podle kterých členové týmu pracují a jednají.
- Respektování dovedností a schopností druhých, jejich názorů, podílu na celkovém úkolu, který má tým splnit.
- Intenzivnější zapojení jedince do skupinových činností.
Tým má společný úkol a každý člen přispívá k jeho plnění. Ve skupině má každý student svou práci, které se věnuje. Odlišnosti můžeme sledovat jak v charakteru zadané práce, tak v jejím řízení a v komunikaci.
Podstatné je vnímání odlišností mezi členy a nečleny týmu. Za dobře zvolenou kompozici týmu považujeme tu, kde členové jsou svými schopnostmi, dovednostmi a osobnostními dispozicemi co nejrůznorodější, ale přitom kompatibilní. Různorodost členů týmů, která by měla být dobře zvolena (podrobněji v následujících kapitolách), je podstatou týmu oproti podobnosti členů skupin, která má také své opodstatnění.
Rozdíly mezi skupinovou a týmovou prací
Týmová práce | Skupinová práce |
Charakter úkolů, projektů | |
Špatně (nepřesně) strukturované problémy: víme co, nevíme jak Nedostatek informací o způsobu řešení | Dobře (přesně) strukturované problémy: víme co, víme jak Dostatek informací pro řešení |
Charakter řízení | |
Spíše neformální pravidla Společná odpovědnost všech členů za výsledek Porozumění cílům, víra ve výsledek | Řád a pravidla. Formální postupy Osobní odpovědnost vedoucího a jeho kvalita Motivace členů skupiny |
Řešení názorových konfliktů | |
Společná diskuse, nutnost nalezení společné řeči, odstraňování bariér V případě nesouhlasu jednoho člena nutnost přesvědčit ostatní nebo se podřídit | Konečné rozhodnutí je v rukou vedoucího/učitele |
Normy a hodnoty | |
Každý člen se přímo podílí na projektu, přímo ovlivňuje práci ostatních Odlišnost dovedností a způsobů řešení problémů se cení „My“ jsme každý jiný, „oni“ jsou stejní Motivace přichází zevnitř Konkurence je zaměřena ven | Každý má svou práci, které se věnuje Možné nepřijetí toho, kdo má jiné dovednosti, způsob řešení problémů (ten, kdo k nám nepatří) „My“ jsme stejní, „oni“ jsou jiní Motivace přichází zvenku Konkurujeme si navzájem |
Charakter komunikace | |
Rozlišující znaky v principech a organizaci práci pomáhají identifikovat pozitivní týmové chování a v případě, že se dynamika práce vyvíjí jiným směrem, je potřebné problémy pojmenovat a společně v týmu řešit.