Kapitola3
Tým
3.1
Charakteristické znaky týmu
Po vymezení podstaty konceptu týmové práce si popíšeme charakteristické znaky týmu. Pro jasnost a srozumitelnost našeho pojetí si posléze ukážeme základní rozdíly mezi týmem a skupinou v přehledném tabulkovém uspořádání.
Pro projektové týmy jsou charakteristické tyto znaky:
  1. Minimální velikost týmu jsou tři lidé. Za optimální velikost se považuje skupina od pěti do devíti jedinců ve vzájemné interakci.
  1. Společné vědomí „my“ jako zvláštní skupiny, pocit společné identity.
  1. Sdílení společného cíle.
  1. Dodržování psaných i nepsaných norem či pravidel, podle kterých členové týmu pracují a jednají.
  1. Respektování dovedností a schopností druhých, jejich názorů, podílu na celkovém úkolu, který má tým splnit.
  1. Intenzivnější zapojení jedince do skupinových činností.
Tým má společný úkol a každý člen přispívá k jeho plnění. Ve skupině má každý student svou práci, které se věnuje. Odlišnosti můžeme sledovat jak v charakteru zadané práce, tak v jejím řízení a v komunikaci.
Podstatné je vnímání odlišností mezi členy a nečleny týmu. Za dobře zvolenou kompozici týmu považujeme tu, kde členové jsou svými schopnostmi, dovednostmi a osobnostními dispozicemi co nejrůznorodější, ale přitom kompatibilní. Různorodost členů týmů, která by měla být dobře zvolena (podrobněji v následujících kapitolách), je podstatou týmu oproti podobnosti členů skupin, která má také své opodstatnění.
Rozdíly mezi skupinovou a týmovou prací
Týmová práce
Skupinová práce
Charakter úkolů, projektů
Špatně (nepřesně) strukturované problémy: víme co, nevíme jak
Nedostatek informací o způsobu řešení
Dobře (přesně) strukturované problémy: víme co, víme jak
Dostatek informací pro řešení
Charakter řízení
Spíše neformální pravidla
Společná odpovědnost všech členů za výsledek
Porozumění cílům, víra ve výsledek
Řád a pravidla. Formální postupy
Osobní odpovědnost vedoucího a jeho kvalita
Motivace členů skupiny
Řešení názorových konfliktů
Společná diskuse, nutnost nalezení společné řeči, odstraňování bariér
V případě nesouhlasu jednoho člena nutnost přesvědčit ostatní nebo se podřídit
Konečné rozhodnutí je v rukou vedoucího/učitele
Normy a hodnoty
Každý člen se přímo podílí na projektu, přímo ovlivňuje práci ostatních
Odlišnost dovedností a způsobů řešení problémů se cení
„My“ jsme každý jiný, „oni“ jsou stejní
Motivace přichází zevnitř
Konkurence je zaměřena ven
Každý má svou práci, které se věnuje
Možné nepřijetí toho, kdo má jiné dovednosti, způsob řešení problémů (ten, kdo k nám nepatří)
„My“ jsme stejní, „oni“ jsou jiní
Motivace přichází zvenku
Konkurujeme si navzájem
Charakter komunikace
Rozlišující znaky v principech a organizaci práci pomáhají identifikovat pozitivní týmové chování a v případě, že se dynamika práce vyvíjí jiným směrem, je potřebné problémy pojmenovat a společně v týmu řešit.