Kapitola7
Základní operace s informacemi
Abychom mohli informace využít a pracovat s nimi, musíme vědět, jaké činnosti s nimi můžeme provádět. V současné době je velmi časté, že příslušné operace neprovádí jen člověk, ale také technická zařízení. Máme přece k dispozici inteligentní přístroje a programy.
Základními operacemi jsou: tvorba, získávání, přenos, zpracování, uchovávání, sdílení a využití informací.
Tvorba – na počátku vzniku informace stojí poznání konkrétního člověka, vyřešení nějakého problému a záznam tohoto poznávacího procesu. Informace může být zaznamenána různou formou (slovem, písmem, obrazem, zvukem) a může mít různý rozsah. Stejně tak může být zveřejněna různou formou, např. jako všeobecně dostupný informační zdroj pro širokou veřejnost nebo v omezeném rozsahu dostupnosti pro určitou komunitu.
Přenos – cesta od tvůrce informace k jeho uživateli; může se jednat o bezprostřední komunikaci, kdy si vyměňujeme informace přímo bez prostředníka, nebo se jedná o zprostředkovanou komunikaci a informace je předávána formou konkrétních informačních zdrojů (kniha, webová stránka) nebo technických zařízení (e-mail, rádiové vysílání).
Získání – je vázáno na způsob záznamu informace; můžeme informaci čerpat z rozhlasového vysílání, můžeme si koupit knihu nebo časopis s informacemi, můžeme si je půjčit v knihovně nebo od přátel, pořídit vlastní kopii záznamu apod.
Zpracování – jedná se činnosti, které k dané informaci přidávají další hodnotu; může se jednat o evidenci, klasifikaci a organizaci informací. V zásadě jde o uspořádání informací tak, aby se s nimi mohlo lépe pracovat a lépe je využít.
Uchování – uložení informace podle připraveného schématu; smyslem uchovávání informací je jejich ochrana před ztrátou a zničením a zajištění jejich následné dostupnosti.
Vyhledání – podle potřeby můžeme zpracovanou a uchovanou informaci vyhledat; existují různé nástroje pro vyhledávání informací a dotazovací jazyky, které umožňují přesně formulovat informační požadavek a nalézt odpovídající informace.
Využití – rozumíme tím, že informaci využijeme pro rozšíření svých znalostí a dovedností nebo pro rozhodování v určité situaci.
Podle uvedených procesů, kterými informace procházejí, můžeme stanovit životní cyklus informace:
+
8. Životní cyklus informace lineární
Obr. 8. Životní cyklus informace lineární
Lineární zobrazení nám názorně ukazuje časovou posloupnost jednotlivých operací, ale přesnější zobrazení je cyklické. Každá informace je zdrojem pro další poznání a tedy tvorbu dalčí informace a životní cyklus této další informace prochází stejnými fázemi.
+
9. Životní cyklus informace cyklický
Obr. 9. Životní cyklus informace cyklický
Kdo provádí jednotlivé operace s informacemi?
Informace jsme popsali jako produkt lidského poznání a komunikace, z čehož vyplývá, že za všemi operacemi stojí člověk. Rozvoj umělé inteligence umožňuje provádět činnosti s informacemi bez aktuálního zásahu člověka, ale rozumíme tomu, že systém umělé inteligence člověk musel připravit a počáteční data či informace do něj vložit. Ne vždy je činnost spojena s jednou osobou, tak jak se institucionalizuje lidská společnost, setkáváme se často s korporací (institucí), která s informacemi pracuje. Na počátku civilizace ostatně společnost vytvořila instituce, jejichž úkolem bylo shromažďovat dostupné informační zdroje – archivy, knihovny, muzea, a ty pracují dodnes. Také se proměnil počet jednotlivců, kteří jednotlivé operace s informacemi provádějí. Jestliže ještě v 19. stol. bylo obvyklé, že informaci publikoval jeden autor, v průběhu 20. stol. významně narostlo počet těch, kteří se na záznamu informace podíleli. Hovoříme o vícenásobném autorství, protože vědecké informace publikují celé vědecké týmy. A také pozorujeme nárůst korporativního autorství – tedy případ, kdy je pod informací podepsána korporace, v rámci níž byl informační zdroj vytvořen. Stejně se proměnil počet těch, kteří provádějí další operace s informacemi.
Můžeme si představit, že jedinec je tím subjektem, který provádí postupně jednotlivé operace s informací. Dodnes tak funguje studium: student si vytvoří informaci na základě studia zdrojů nebo absolvované výuky ve škole, zaznamená si ji, připraví si systém pro její uchování a nástroj pro vyhledání, aby ji mohl opětovně použít. Podobně pracují s vlastním informačním systémem vědci a odborní pracovníci.
V současné době je ale častější, že se rozdělily kompetence a jednotlivé operace s informacemi provádějí různé subjekty. Při tom se jejich role mohou proměňovat a vzájemně doplňovat. Ukážeme si to na schématu:
+
10. Subjekty životního cyklu informace
Obr. 10. Subjekty životního cyklu informace
Do schématu by se nevešlo zobrazení všech subjektů, které se na jednotlivých operacích mohou podílet, ale vidíme z něho, jak se na procesu mohou podílet jednotlivci a instituce a jak se proměňují jejich role. Jen připomínáme, že životní cyklus informace je jen jedna část složitého informačního procesu. Ze schématu také vyplývá proměna rolí autora informace a uživatele informace. Každý tvůrce informace musí čerpat z již zaznamenaných informací, tedy je jejich uživatelem. A někteří uživatelé informací na základě svého poznání a dovedností tvoří novou informaci, tedy stávají se tvůrci informace.