3.6
Tržní konkurence
Konkurence znamená střetávání různých zájmů různých tržních subjektů. Domácnosti a firmy na trh vstupují s rozdílnými cíli.
Rozlišujeme konkurenci mezi nabídkou a poptávkou, konkurenci na straně poptávky a konkurenci na straně nabídky.
Konkurence mezi nabídkou a poptávkou
je konkurence mezi nabízejícími (výrobci) a kupujícími (spotřebiteli). Výrobci vstupují na trh s cílem prodat, co vyrobili, a maximalizovat svůj zisk a spotřebitelé chtějí co nejlépe uspokojit své potřeby nákupem zboží. Výrobci chtějí prodávat za co nejvyšší ceny a spotřebitelé chtějí kupovat co nejlevněji. Kompromisem je rovnovážná cena. Výrobci snižují cenu podle poptávajících a ti, protože chtějí uspokojit své potřeby, jsou ochotni akceptovat cenu vyšší podle představ nabízejících.
Konkurence na straně poptávky
je konkurencí mezi kupujícími (spotřebiteli). Každý z nich chce uspokojit své potřeby, nakoupit co nejlevněji a je ochoten činit to i na úkor ostatních kupujících. Význam této konkurence roste, jestliže je na trhu nedostatek nabízeného množství zboží. Kupující chtějí za každou cenu získat nedostatkové zboží a jsou ochotni akceptovat zvyšování ceny. Význam této konkurence klesá, jestliže je na trhu přebytek nabízeného množství zboží. V tomto případě roste konkurence na straně nabídky.
Konkurence na straně nabídky
je konkurence mezi výrobci. Každý z nich vstupuje na trh s cílem prodat své výrobky, maximalizovat svůj zisk a získat konkurenční výhodu na trhu. Význam této konkurence roste v případě přebytku nabízeného zboží na trhu. Rozlišujeme dva typy této konkurence, a to podle metod, které konkurující používají, a podle podmínek, které mají na trhu.
Metody konkurence neboli konkurenčního boje
Podle toho, zda je konkurenční boj veden tím, že výrobci snižují ceny, nebo využívají jiné metody, rozlišujeme cenovou a necenovou konkurenci:
  • Podstatou cenové konkurence je dobrovolné snižování cen. Ne všichni si mohou dovolit dobrovolně snižovat ceny. Důvodem tohoto jednání je ovládnout trh a diktovat ostatním podmínky. Tato metoda se líbí spotřebitelům, protože klesají ceny, ale pro výrobce může být likvidační.
  • Mezi metody necenové konkurence patří využívání reklamy, zvyšování kvality produkce, nabídka prodeje na úvěr atd. Pozitivním přínosem této konkurence je zvyšování kvality výrobků, rozšiřování možností způsobu úhrady atd. Negativním jevem je plýtvání finančními prostředky na reklamu.
Podmínky na trhu
Základním předpokladem jsou rovné podmínky pro všechny účastníky trhu. Do těchto podmínek patří volný vstup do odvětví, stejná míra informovanosti pro všechny účastníky na trhu a homogenní produkce (stejnorodá). Podle podmínek na trhu rozlišujeme dokonalou a nedokonalou konkurenci.
Dokonalá konkurence znamená, že všechny tři podmínky jsou na trhu souběžně plněny a nedochází k jejich porušování. Na trhu je velký počet výrobců. Vše je dokonalé. V reálném světě však tato konkurence neexistuje.
Nedokonalá konkurence
Znamená to, že jednotlivé podmínky jsou porušovány. Tato konkurence existuje v reálném světě. Podle toho, jak jsou jednotlivé podmínky porušovány, rozlišujeme monopolistickou konkurenci, oligopol a monopol:
  • U monopolistické konkurence je porušena podmínka homogennosti produktu. Na trhu je velmi mnoho výrobců, vstup do odvětví není omezen a na daném trhu je stejná míra informovanosti pro všechny. Mezi výrobci se začíná prosazovat cenová i necenová konkurence.
  • Oligopol (oligo – málo) je malá skupina výrobců, které mají na trhu dominantní postavení. Je porušena podmínka homogennosti produktu a je omezen vstup do odvětví. Využívají se především metody necenové konkurence.
  • Monopol (mono – jeden) znamená faktickou likvidaci konkurence na straně nabídky. V daném odvětví zůstává pouze jeden výrobce a začíná klást své podmínky spotřebitelům.