1.2
Typologie turismu (cestovního ruchu)
V odborné literatuře se můžeme setkat s členěním turismu na formy a druhy, kde autoři často používají opačná hlediska. Vzhledem k této nejednotnosti je nově používán jednotný pojem „typ“ turismu. Nyní si stručně nastíníme jednotlivé druhy cestovního ruchu.
  1. Druhy turismu podle místa realizace
  1. domácí cestovní ruch - rozumíme jím aktivity spojené s účastí občanů dané země na cestovním ruchu v rámci jejího území
  1. zahraniční cestovní ruch - jedná se o turismus, při kterém dochází k překročení hranic státu a má dvojí charakter:
    1. výjezdový turismus - zahrnuje výjezdy občanů sledované země do zahraničí
    1. příjezdový turismus - zahrnuje aktivity spojené s příjezdem zahraničních turistů na území sledovaného státu.
      Specifickou formou příjezdového turismu je transitní turismus. Zahrnuje průjezd zahraničních turistů přes danou zemi a tato není cílovou destinací. Předpokládá se, že turista v dané zemi čerpá určité služby cestovního ruchu, neměl by danou zemí pouze projíždět (zastaví se na jídlo, čerpá pohonné hmoty, něco si nakoupí…)
  1. vnitrostátní (vnitřní) cestovní ruch - rozumíme jím souhrn aktivit spojených s domácím a příjezdovým cestovním ruchem
  1. národní cestovní ruch - rozumíme jím souhrn aktivit spojený s domácím a výjezdovým cestovním ruchem
  1. Druhy turismu ve vztahu k platební bilanci státu
Platební bilance státu - je vztah mezi součtem peněžních příjmů, které přicházejí do určité národní ekonomiky ze zahraničí a součtem peněžních výdajů do zahraničí.
Platební bilanci zahraničního cestovního ruchu tvoří na straně aktiv příjmy z aktivního cestovního ruchu, přičemž pasivní stranu reprezentují výdaje na pasivní cestovní ruch. Rozdíl obou stran platební bilance zahraničního cestovního ruchu tvoří aktivní, pasivní, nebo vyrovnané saldo.
  1. příjezdový cestovní ruch (jinak též “incoming tourism”, nebo aktivní CR)
    rozumíme jím aktivity spojené s příjezdem zahraničních osob do dané země, jejichž výdaje na produkty turismu znamenají příliv devizových prostředků a aktivně (kladně) ovlivňují platební bilanci
  1. tranzitní cestovní ruch
    rozumíme jím aktivity spojené s tranzitem zahraničních osob přes danou zemi, z pohledu platební bilance znamená tranzitní cestovní ruch přínos a je proto součástí aktivního cestovního ruchu
  1. výjezdový cestovní ruch (jinak též “outgoing tourism”, nebo pasivní CR)
    jedná se o aktivity, které jsou spojené s výjezdem občanů určité země v zahraničí. Tento turismus je z pohledu platební bilance spojen s vývozem devizových prostředků, čímž působí na platební bilanci pasivně.
  1. Druhy turismu podle toho, kdo ho platí
  1. komerční (dříve volný)
    jedná se o turismus, kdy jsou veškeré náklady hrazeny z disponibilních příjmů domácnosti účastníka turismu
  1. sociální (dříve vázaný)
    je vázán na splnění určitých podmínek, za kterých jsou náklady zcela, nebo jen částečně hrazeny jiným subjektem, ne přímo klientem. Jedná se o komplexní nebo příspěvkovou lázeňskou péči, dále pak kongresový cestovní ruch atd.
  1. typy turismu podle způsobu zajištění cesty
  1. organizovaný
    je zajišťován zprostředkovatelskými subjekty, většinou nákup zájezdů přes cestovní kanceláře
  1. neorganizovaný
    při tomto druhu turismu si účastník zabezpečuje cestu a pobyt vlastními silami. I v tomto případě si ovšem klient může koupit jednotlivé služby CR u zprostředkovatele, např. nákup letenky.
  1. typy turismu podle věku účastníků
  1. turismus dětí
    jedná se o organizované pobyty dětí do 15 let vždy pod dozorem dospělých osob (ale bez rodičů) v podobě školních výletů, škol v přírodě, letních prázdninových táborů
  1. turismus mládeže
    většinou mládež ve věku 16 – 26 let, neupřednostňují organizované zájezdy, ale cestovní agentury jim zabezpečují jednotlivé služby, např. i brigády a studijní pobyty v zahraničí
  1. turismus rodin s dětmi
    obsah a struktura služeb jsou přizpůsobeny potřebám dětí, jedná se spíše o individuální turismus, nikoliv skupinový
  1. turismus osob v produktivním věku
    jedná se velmi početnou skupinu osob v produktivním věku s dostatkem volného času i disponibilních prostředků. Tato skupina je nejméně homogenní, těžce lze najít společné rysy, které by ji spojovaly.
  1. turismus seniorů
    jedná se o velmi početnou a perspektivní skupinu turistů, kteří mají především čas a chuť cestovat. Stanovení věkové hranice je problematické, v některých pramenech vychází z odchodu do penze, někdy je na termín „senior“ nazíráno spíše z pohledu určitých biologických procesů, to znamená je ohraničen věkem.
  1. typy turismu dle délky pobytů
  1. jednodenní
    j
    edná se o turismus realizovaný v rámci 24 hodin, tj. bez přenocování
  1. krátkodobý
    jedná se o turismus zahrnující jedno až tři přenocování v rámci cesty
  1. dlouhodobý
    jedná se o turismus zahrnující 4 a více přenocování, avšak celková délka pobytu je omezena v rámci domácího turismu na délku 6 měsíců a v rámci mezinárodního turismu délkou 1 roku
  1. typy turismu podle charakteru cílového místa pobytu
  1. městský turismus
    má převážně charakter kratších pobytů. Tzv. city – break v posledních letech nabývá na významu zejména v souvislosti s trendem dělit roční fond dovolené na více částí a se vstupem nízkonákladových leteckých společností na trh. S městským prostředím je spojena celá řada typů turismu, jako např. kulturně-poznávací, společenský turismus spojený s návštěvou významných kulturních událostí, gurmánský turismus, profesně orientovaný turismus apod.
  1. venkovský turismus, „zelený turismus“
    do této kategorie patří vesnický turismus, agroturistika, ekoagroturistika, chataření a chalupaření. Je realizován mimo urbanistické celky v ekologicky příznivém prostředí venkova. Jedná se o protipól masového turismu, který je realizovaný ve střediscích cestovního ruchu.
  1. turismus ve střediscích turismu
    je vázán na komplexní střediska (resorty), která obsahují kompletní nabídku služeb cestovního ruchu. Jedná se o resorty lázeňské, sportovní, přímořské nebo zábavní
  1. typy turismu podle převažujícího motivu (důvodu cesty)
    Dle Světové organizace turismu (UNWTO – United Nations World Tourism Organizations) je zejména pro statistické účely používáno následující členění:
  1. osobní
    • dovolená, volný čas, rekreace
    • návštěva příbuzných a známých
    • vzdělávání a školení
    • zdravotní turismus
    • náboženský a poutní turismus
    • nákupní turismus
    • tranzitní turismus
  1. obchodní a profesní turismus
    Jedná se o typ turismus, který většinou není realizován ve volném čase, je určen pro uzavřenou skupinu účastníků a vyžaduje individuální přístup ze strany organizátorů. Tomuto typu turismu je věnována značná pozornost vzhledem k vysoké lukrativnosti (značný rozsah služeb na kvalitně vysoké úrovni) a realizaci v méně exponovaných ročních obdobích (mimo obvyklou turistickou sezonu).
    Někdy bývá obchodní a profesní turismus souhrnně označován jako MICE turismus. MICE turismus v sobě zahrnuje tyto složky:
    • pracovní setkání (meetings)
    • motivační pobyty (incentives)
    • kongresy a konference (conventions, conferences)
    • výstavy a uspořádané akce (exhibitions, events)