3.1
Prodej jednotlivých služeb
Cestovní kanceláře mohou podle zákona 159/1999 Sb. prodávat nejen zájezdy, které jsou spojením více služeb, ale také samostatné jednotlivé služby. Uvedeme si příklad zprostředkování prodeje některých služeb.
3.1.1
Cestovní pojištění pro klienty
Cestovní pojištění klientů může být již zakalkulováno do ceny zájezdu, ale většinou ho cestovní kanceláře nabízejí klientům jako fakultativní službu, tzn., že klient, který nevlastní např. vlastní celoroční pojištění, si ho v kanceláři k zájezdu dokoupí.
Pojišťovny pro cestovní kanceláře, které uskutečňují zájezdy do zahraničí a nabízejí připojištění svým klientům, připravují pojistné plány individuálně, zcela podle požadavků CK, aby co nejlépe vyhověly typu zájezdů, klientele, destinaci a dalším požadavkům cestovní kanceláře.
CK pak uzavře Rámcovou smlouvu o cestovním pojištění s konkrétní pojišťovnou. V této smlouvě je přesně specifikován rozsah pojistky. CK v rámci této rámcové smlouvy nabízí účastníkům jednotlivé druhy pojištění. Vlastní pojištění pak probíhá tak, že CK zasílá na pojišťovnu vždy pouze jmenný seznam účastníků zájezdu, popř. individuálních zájemců o pojištění (jméno, datum narození, číslo pasu, bydliště) a tímto jsou účastníci cestovního ruchu pojištěni. CK pak následně s pojišťovnou uskutečňuje např. měsíční vyúčtování pojistného vůči pojišťovně, tj. zasílá na pojišťovnu peníze, které od klienta za sjednané pojištění vybrala. Z každého pojištěného účastníka CK určitou procentní provizi.
Klienti si tak mohou zakoupit k zájezdu většinou jeden ze dvou druhů pojištění:
  • samostatné pojištění léčebných výhod,
  • komplexní cestovní pojištění.
V komplexním cestovním pojištění jsou klienti pojištěni pro případ léčebných výloh ve zdravotním zařízení, úrazu, odpovědnosti za škodu na zdraví nebo věci, při ztrátě zavazadel i pro případ odstoupení od smlouvy (storno zájezdu).
Ke službám pojišťoven patří zajištění aktivní asistence klientům při nemoci či úrazu v jakémkoliv místě pobytu, kterou poskytuje v českém jazyce Asistenční služba 24 hodin denně.
Účastník sjedná pojištění již při rezervaci zájezdu, nejpozději s poslední splátkou ceny zájezdu. Po uzavření pojistky klient obdrží pojistnou kartičku, kde je uvedeno jeho jméno, číslo pojistky a především telefonní kontakt na asistenční společnost. Zároveň klient obdrží Všeobecné pojistné podmínky.
Velké cestovní kanceláře mohou mít s pojišťovnou systém prodeje nastavený tak, že zaměstnanec pobočky CK jména jednotlivých pojištěných nikam nemusí hlásit, ale tím, že je tato služba navedena ve smlouvě o zájezdu a i v rezervačním systému, je pojišťovna informována centrálně za celou CK. Toto pojištění se využívá u pobytových a poznávacích zájezdů, které vytvořila CK.
Pojištění pro služební cesty. Některé CK zabezpečují pro velké firmy služební cesty pro jejich zaměstnance. Pro ně pak dle požadavků firmy CK zabezpečí nejen ubytování a např. letenku, ale také pojištění. Zaměstnanec pobočky CK hlásí přímo na cestovní pojišťovnu požadavek klienta a ta mu nachystá produkt. Klient pak platí pojištění v CK a obdrží kartičku s telefonním kontaktem na Asistenční společnost a pojistné podmínky.
3.1.2
Prodej dopravních cenin
Další z činností, kterou se cestovní kanceláře a jejích jednotlivé pobočky zabývají, je oblast dopravních cenin. Prodej letenek a autobusových jízdenek může tvořit po prodeji vlastních zájezdů podstatnou část zisku.
  • Autokarové jízdenky
CK mohou prodávat autokarové jízdenky do celé Evropy. Tyto služby neprovozují CK svými vlastními dopravními prostředky, ale většinou nabízejí jízdenky dopravních společností, které provozují pravidelné linky do zahraničí. Za prodané jízdenky pak obdrží provizi.
Prodej těchto jízdenek probíhá většinou přímo na internetových stránkách jednotlivých dopravních společností, zaměstnanec pobočky cestovní kanceláře má přístup pomocí přihlašovacího jména a hesla. To mu umožňuje vyhledat spojení dle požadavku klienta a sdělit zákazníkovi cenu. Ceny se v jednotlivých termínech mohou lišit, autokarové společnosti nabízejí slevy pro studenty, seniory, děti.
Zaměstnanec CK vyplní osobní údaje klientů, poté vystaví, vytiskne, podepíše jízdenky. V jízdence je uveden i telefonní kontakt na zákazníka, dopravní společnost ho tak může informovat o případných změnách času odjezdu a jiných nenadálých událostech. Klient tyto jízdenky zaplatí v CK, následně proběhne vyúčtování mezi prodejcem a dopravní společností.
  • Železniční jízdenky
Mohou se prodávat železniční jízdenky téměř po celé Evropě a vybraná spojení do Ruska a na Ukrajinu. Je s tím spojena rezervace místenek, lehátek a lůžek především v mezinárodních vlacích.
Prodej těchto jízdenek probíhá pouze v malé míře. Klienti Českých drah chodí přímo na vlakové nádraží, kde si lístky objednají přes železniční pokladny.
U nových dopravců (Regio Jet, Leo Express) je prodej na nádražích minimální. Většina prodejů probíhá na webech společností nebo prostřednictvím vlastních prodejních míst nebo v cestovních kancelářích.
  • Trajektové a lodní lístky
Dalším typem jízdenek v nabídce CK jsou trajektové a lodní lístky. Tyto lístky objednávají zaměstnanci CK přímo u rejdařských společností nebo u dalšího českého zprostředkovatele. K vystavení lístku jsou potřebné informace jako jméno a příjmení klienta a všech osob, které cestují, data narození. Pokud se objednává trajekt, pak také údaje o váze, výšce a délce vozidla. Zákazník si může vybrat z trajektových spojení v oblasti severního Atlantiku, Severního a Baltického moře a Středomoří.
  • Letenky
CK prodávají lety na pravidelných linkách klasických i nízkonákladových dopravců. Zaměstnanec kupuje letenky buďto přímo na webových stránkách jednotlivých leteckých společností, nebo přes prodejní rezervační systémy. Vyhledá klientovi spojení, většinou na konkrétní datum, zadá osobní údaje zákazníka jako jméno, příjmení, adresa a telefonní kontakt. Zjišťuje další požadavky zákazníka, mezi které můžeme zařadit např. odbavované zavazadlo, které není součástí ceny letenky a další. Celkovou cenu letenky pak tvoří cena letenky pro dopravce, letištní a jiné poplatky, poplatky za odbavovaná zavazadla, poplatek za rezervaci přes internet a provedení platby a nakonec poplatek za zprostředkování cestovní kanceláři. Poplatek se většinou pohybuje okolo 500 Kč. Zaměstnanec tuto „letenku“ (potvrzení o nákupu) vytiskne a vystaví pro zákazníka fakturu, kterou musí zaplatit.
Letenka je při vystavování nejdříve zaplacena z karty cestovní kanceláře, kterou mají zaměstnanci k dispozici, poté klient platí na pokladně CK. Odbavení přes internet je ve většině případů možné 48 nebo 24 hodin před plánovaným odletem, zaměstnanec zadává čísla dokladů, které klient na cestu využije a vytiskne palubní vstupenky. Zákazník se tak už nemusí o nic starat a může v klidu odcestovat.
3.1.3
Zajišťování víz
Vízum je úřední povolení cizího státu ke vstupu, průjezdu nebo pobytu na jeho území. Vízová povinnost je povinnost příslušníka cizího státu, vůči kterému je tento režim uplatňován jiným státem. Vízové předpisy jednotlivých zemí se značně liší, a to jak počtem nutných formulářů a fotografií, tak i výší poplatku za udělení víza, dobou trvání vyřízení žádosti. Některé země vyžadují potvrzení o výši finančních prostředků v ČR, o zaměstnání, pojištění léčebných výloh, výpis z rejstříků trestů a další. Vízum se nejčastěji vydává v podobě otisku razítka do cestovního dokladu, bývá doplněno hologramem.
Cestovní kanceláře mohou zajišťovat víza pro své účastníky zájezdů do destinací s vízovou povinností, ale i jako placenou službu pro všechny zákazníky. CK zajišťují víza jako samostatný produkt do všech zemí, se kterými nemá Česká republika dohodnutý bezvízový styk. Obstarání turistických, služebních a transitních víz není vázáno na další služby. Zákazník zaplatí poplatek za udělení víza a poplatek za zprostředkování. Udělení víza je plně v kompetenci zastupitelských úřadů, proti jeho zamítnutí se zákazník nemůže odvolat, zaplacený poplatek za zprostředkování je v takovém případě nevratný. Klienti by měli podávat žádost o vízum s dostatečným předstihem a k žádosti dokládat všechny požadované dokumenty.
O problematiku víz se často starají pracovníci zařizující prodej letenek a jízdenek. Společně s klientem vyplní požadované dokumenty a vyberou od něj zálohu. Klient na pobočce zanechává pas, na který hodlá cestovat. Pokud má CK v Praze vlastní pobočku, tak se pas se všemi dokumenty odesílá cenným psaním na vízové oddělení do Prahy. Pracovník tohoto oddělení pak s dokumenty a s pasem zajde na velvyslanectví nebo konzulát příslušného státu, kde vše vyřizuje. Pokud CK nemá pobočku v Praze, jezdí pracovníci CK do Prahy sami. Často mají CK na jednotlivých zastupitelských úřadech určené dny, kdy chodí vyřizovat víza. Pro zákazníka je velká výhoda zprostředkovaně si zařídit vízum, neboť nemusí nikam daleko jezdit a čekat v případných frontách.
3.1.4
Rezervace ubytování
Pracovníci CK mohou také rezervovat ubytování na jednotlivých portálech, se kterými mohou, ale také nemusí, mít smlouvu o zprostředkování. Výhodnější je pro cestovní kanceláře rezervovat přímo přes své obchodní partnery, tj. partnerské kanceláře v zahraničí nebo konkrétní hotely. Vybraný hotel pracovník cestovní kanceláře zarezervuje, zaplatí za klienta a vystaví voucher. Klient platí v cestovní kanceláři.
3.1.5
Rezervace automobilů
Rezervace lze opět uskutečnit buďto přes své partnery, nebo přímo na stránkách jednotlivých autopůjčoven, např. www.Hertz.cz, nebo přes specializované společnosti, které nabízejí produkty více autopůjčoven, např. www.rentalcars.com.
Zaměstnanec může zajistit zapůjčení požadovaného typu vozidla, přesnou cenu služby, podrobné informace o podmínkách pronájmu, požadovaných zárukách, druhu pojištění a místních poplatcích.
3.1.6
Převod peněz prostřednictvím Western Union
Největší poskytovatel služby hotovostních převodů peněz Western Union je americká obchodní společnost, která vznikla v roce 1851 jako telegrafická firma. Nejčastějšími zákazníky jsou zahraniční pracovníci, ale také turisté a cestovatelé, kteří potřebují okamžitou pomoc při stavu nouze. Tuto službu můžeme nalézt především v místech, kde je mnoho turistů, např. na letištích, v některých velkých směnárnách, v cestovních kancelářích a agenturách. V České republice ji také nabízí Česká pošta. Všechny tyto společnosti nabízejí službu převodu peněz jako svůj dodatečný zdroj příjmů.
Pracovníci v cestovním ruchu by měli znát princip fungování této služby. Především průvodci cestovního ruchu, vedoucí zájezdu a místní zástupci cestovních kanceláří (delegáti) se často ve své praxi setkávají s případy, že některý z klientů je okraden a nutně potřebuje finanční hotovost. Určitě klientům nepůjčují své peníze, ale vysvětlí princip fungování převodů a klienta zavedou do nejbližší pobočky Western Union.
Při fyzické účasti klientů na pobočce společnosti trvá samotný převod peněz zhruba 30 minut. Společnost Western Union již také nabízí zasílání peněz online prostřednictvím svých webových stránek. My si vysvětlíme převod prostřednictvím pobočky cestovní kanceláře.
Cestovní kancelář uzavře se společností Westrern Union smlouvu o zprostředkování převodu peněz. Pracovníci CK mohou peníze svých klientů buďto zasílat do zahraničí nebo svým klientům vyplácet došlé peníze ze zahraničí. Zákazník musí být vždy přítomen na pobočce a musí být z dokladu totožnosti ověřena jeho identifikace. Není dovoleno vyřizovat a provádět transakce po telefonu.
Postup při zasílaní peněz
Klient si na pobočce zástupce Western Union připraví informace potřebné k provedení transakce a vyplní formulář Western Union pro zasílání peněz. Ten předá zaměstnanci CK. Zaměstnanec nejdříve při zasílacích transakcích vyinkasuje hotovost (zasílanou částku + poplatek), ověří doklad totožnosti, projedná doplňkové služby a teprve poté vloží informace o peněžním převodu do počítačového systému.
Mezi doplňkové služby patří placené telefonické vyrozumění příjemce nebo zaslání krátkého vzkazu příjemci, zdarma je pak testová otázka, která slouží pro zlepšení identifikace a také v případě odcizení dokladu příjemce. Odesílatel obdrží potvrzení o odeslání, tzv. kontrolní číslo peněžního převodu (MTCN – Money Transfer Control Number). Toto kontrolní číslo musí klient sdělit osobě, která si bude částku vybírat v zahraničí. Potvrzení se vyhotovuje dvakrát, jedno pro CK a druhé pro klienta.
Postup při vyplácení peněz
V opačném případě má CK klienta, který očekává peníze ze zahraničí. Tento příjemce si připraví informace nutné k výplatě transakce, tj. stát, z něhož byly peníze odeslány, jméno a příjmení odesílatele, odeslanou částku a kontrolní číslo. Tyto informace sděluje příjemci odesílatel. Pracovník cestovní kanceláře ověří totožnost a transakci v systému. Pokud je vše v pořádku, vyplatí pracovník hotovost v české měně a předá potvrzení o výplatě.