3.1
Dělení trhů
Trhy můžeme rozlišovat z různých hledisek, například:
Podle množství druhů zboží, které na trhu sledujeme, rozlišujeme:
- dílčí trh – týká se pouze jediného druhu zboží,
- agregátní – trh veškerého zboží.
Podle území rozlišujeme:
- trh místní – regionální, jde o nabídku místních, krajových a tradičních produktů,
- trh národní – vzniká prohlubováním dělby práce,
- trh mezinárodní – světový, vývoj dělby práce má za následek specializaci nejen v rámci jednotlivých republik, ale i v mezinárodním měřítku.
Podle předmětu koupě rozlišujeme:
- trh výrobků a služeb - trh produktů,
- trh výrobních faktorů – práce, půda, kapitál,
- trh peněz. [10]
V marketingovém chápání je trh souhrnem všech skutečných a potenciálních kupujících. Velikost trhu závisí na počtu kupujících, kteří reagují na nabídku a splňují tři podmínky:
- mají zájem o zboží
- mají peníze
- mají možnost si výrobek koupit.
Rozhodování marketingu o výrobě a prodeji zboží je závislé na informacích o velikosti a druhu trhu, na který chtějí výrobek zaměřit:
- potenciální trh – všechny osoby, které mají o výrobek zájem, pokud se zaměříme pouze na tuto informaci, tak uděláme chybu, protože osoby mohou mít o výrobek zájem, ale nemají na něj peníze,
- použitelný trh – zákazníci, kteří mají o výrobek zájem a jsou schopni zaplatit požadovanou cenu. Můžou ale existovat jiná omezení, např. zájemce o auto nemá 18 let, zájemce o zbraň nemá povolení atd., tzn., že nesplňují třetí podmínku, tj. možnost si výrobek koupit,
- kvalifikovaný použitelný trh – na tento trh se zúží použitelný trh, pokud bereme v úvahu všechna omezení,
- cílový trh – firma se zaměří buď na celkový kvalifikovaný použitelný trh, nebo jen na určitý segment trhu, což nazýváme cílovým trhem (např. Ostrava a okolí),
- podchycený trh – souhrn zákazníků, kteří si již náš výrobek koupili. [8]
Zvlášť obtížné je předpovědět poptávku po nových výrobcích. Zejména, pokud jde o zcela nový výrobek nejen z hlediska výrobce, ale i trhu. Je nutné zjistit, zda zákazníci přičítají novému výrobku vysokou hodnotu z hlediska uspokojení jejich potřeb. Pokud ano, tak kdo jsou tito zákazníci, jaký je jejich počet a jejich charakteristiky. Pak je nutné porovnat úspěšnost výrobku s výrobky, které již na trhu jsou a pravděpodobnost jejich uchycení na trhu. Informace lze získat reakcí zákazníků, prostřednictvím primárního a sekundárního marketingového výzkumu. [10]