Kapitola5
Informační a rezervační systémy pro hotelové recepce
Souhrn
Informační systémy, které dnes používají hotelové recepce, mají svůj základ v informačních systémech, které byly původně uzpůsobeny pro správu nemovitostí. Dnešní hotelový informační systém je určen pro správu hotelu na jednotlivých úrovních, rezervace ubytování, práce s hotelových hostem, databáze skladových zásob nebo účetní a pokladní systém.
Pro určení charakteru IS je potřeba si uvědomit, že produkty hotelového podnikání nejsou hmotné, jedná se o služby, stejně jako u cestovních kanceláří a agentur. Služby jsou poskytovány v konkrétním čase a místě a jsou relativně pomíjivé.
HIS Hotelové informační systémy pracují s informacemi, jako jsou např. údaje o klientech, ceníky, rozsah nabídky včetně pobytových balíčků, disponibilita pokojů v čase apod.
Většina hotelových informačních systémů představuje kompaktní a ucelené moduly rozdělené dle funkce v rámci hotelu:
- Front office – modul určený pro recepci hotelu, který umožňuje správu rezervací, ubytování klienta (check-in), fakturaci, ukončení ubytování klienta (check-out), uzávěrku a disponuje dalšími funkcemi, jako je např. směnárna.
- Point of Sales – pokladní systém využívaný zejména restaurační sekcí k vedení objednávek jídel a nápojů, vyúčtování apod.
- Food and Beverages – vedení skladu od příjmu zboží, přes jeho evidenci, úbytky až po vyskladnění či inventuru.
Modifikace těchto modulů záleží na velikosti a potřebách hotelů. Těm menším stačí základní verze, ty větší mohou využít externí moduly, jako je např. ekonomický nebo telefonní seznam.
Mezi nejvyužívanější hotelové systémy patří Fidelio, Hores, Protel nebo SmartHOTEL. Tyto systémy vyžadují instalaci, jsou primárně určeny pro větší hotely nebo hotelové řetězce. Samozřejmostí je tedy profesionální zaškolení personálu, který bude mít do systému přístup.
Méně finančně náročné jsou hotelové systémy, které fungují na bázi webové aplikace. Zde můžeme zařadit například Previo, HotelTime, Onore, Hotel Win nebo Booking System.