2.1
Amadeus
Globální distribuční systém Amadeus, který založily v roce 1987 letecké společnosti Lufthansa, Air France, Iberia Airlines a skandinávské aerolinie SAS, patří mezi největší a nejoblíbenější GDS na světě. Na tento systém je napojeno přes 90 000 cestovních kanceláří a agentur. Poskytuje nepřetržitý přístup k informacím z oblasti cestovního ruchu jednotlivých subjektům, jako jsou např.:
- letecké společnosti,
- cestovní kanceláře a agentury,
- korporace,
- autopůjčovny,
- železniční a autobusoví dopravci,
- individuální klienti.
Služby systému Amadeus využívají v největší míře cestovní kanceláře, jejichž zaměstnanci musejí být odborně proškoleni. Na jejich odbornost jsou kladeny vysoké požadavky, studium tohoto systému nese svá specifika. Základní školení zahrnuje seznámení s tvorbou cen v cestovním ruchu, způsobem vystavování letenek, zajišťování ubytování nebo půjčování aut. Nechybí zde ani centrální způsob vyúčtování, přehled geografie či měnová politika. Toto školení zaštiťuje IATA International Air Transport Association, což je mezinárodní asociace leteckých dopravců.
Zajímavost
IATA nefunguje pouze jako asociace leteckých dopravců, funguje také jako obchodní organizace, která vydává standardy zjednodušující některé procesy a postupy, upravuje handlingové postupy, vydává speciální návody v rámci komunikačních technologií, provádí konzultační a auditorskou činnost. Vedení organizace sídlí v Ženevě; v roce 2017 měla 53 poboček v rámci celého světa. V Praze byla pobočka v roce 2013 zrušena.
Na základní kurz navazuje ticketingový kurz určený pro pokročilé uživatele systému Amadeus. Samostatnou kapitolou je kurz určený poskytovatelům doplňkových služeb cestovního ruchu, který posluchače seznamuje s neleteckými segmenty. Je orientován na hotely, autopůjčovny a pojišťovací služby.
Poznámka
Distributor pro Českou a Slovenskou republiku je Amadeus Marketing CSA, s.r.o., který působí na obou trzích od roku 1993. Tato společnost se zabývá komplexním řešením pro cestovní kanceláře, které zahrnuje GDS s jasným důrazem na HelpDesk, pomoc uživatelům a školení odborníků. [5]
2.1.1
Aplikace GDS Amadeus
Jednotlivé aplikace jsou zaměřeny na konkrétní požadavky konkrétních uživatelů a soubor aktivit, které prostřednictvím globálních distribučních systémů řeší. Zde uvádíme přehled těch nejvýznamnějších.
2.1.1.1
Amadeus Fares
Uvedená aplikace umožňuje uživatelům rychle a přehledně najít dostupné ceny, které mohou dál upravovat, doplňovat a zobrazit tak, jak právě potřebují. Vše je uspořádáno v přehledné tabulce pro lepší orientaci.
2.1.1.2
Amadeus Air
Aplikace sdružuje aktuální data z oblasti letecké dopravy, tedy informace o cenách, volných místech v letadle, povolené váze zavazadel, doprovodném servisu více než 500 aerolinek po celém světě. Aplikace je vhodná pro pracovníky cestovních kanceláří a agentur, kteří mohou do poslední chvíle díky produktu Last Seat Availability prodávat volná místa v letadle. Uživatel má k dispozici přehled příletů i odletů, plány jednotlivých typů letadel s plánem sedadel, aktuální tarify.
2.1.1.3
Amadeus Hotels
Uživatel rezervačního systému Amadeus má možnost rezervovat pokoje ve více než 54 000 hotelech po celém světě, jež jsou rozděleny do 320 hotelových řetězců. [5] Tato aplikace přináší doplňující informace o lokalizaci hotelu, možnosti dopravy do místa apod.
2.1.1.4
Amadeus Cars
Pomocí této aplikace může uživatel najít informace o možnostech zapůjčení auta v cílové destinaci, včetně ceny, požadované spoluúčasti na pojištění, místních poplatků a dalších nezbytně nutných údajů. Databáze půjčoven registruje 50 mezinárodních autopůjčoven.
2.1.1.5
Amadeus Ferry
Produkt Amadeus Ferry usnadňuje orientaci v oblasti informací a rezervací trajektů a lodních spojů. Aplikace je velmi intuitivní, snadno ovladatelná i začátečníkem. Přehledně se zde zobrazují data, hodiny lodních spojů, možnosti rezervace kabin nebo dodatkových služeb včetně rezervace konferenčních prostor, salónků nebo stolu v rámci restaurace.
2.1.1.6
Amadeus Rail
Tato aplikace slouží k uživatelům pro snadnější orientaci v problematice železničních společností, umožňuje zakládat, upravovat i rušit rezervace vlakových spojů, objednávat doplňkové služby.
2.1.1.7
Amadeus Insurance
Součást GDS Amadeus usnadní schopnost zajistit pojištění na základě konkrétního výběru, který odpovídá požadavkům zákazníka. K dispozici je nepřeberné množství variant různých pojišťovacích společností.
2.1.1.8
Amadeus Selling Platform
Aplikace slouží jako jednoduchý, přehledný knihovací nástroj. Prošla v průběhu let rozsáhlým vývojem a dnes poskytuje aktuální informace o obsazenosti a tarifech v rámci letenek, hotelů, aut, vlaků i trajektů a lodních spojů. Součástí této aplikace je množství konkrétních nástrojů, např.
- Amadeus Hotel Stores,
- Amadeus Tours Suite,
- Amadeus All Fares,
- Amadeus Symphony.
2.1.1.9
Amadeus Electronic Ticketing
Díky tomuto nástroji mohou cestovní kanceláře prodávat letenky jednotlivých leteckých společností. Bezesporu největší výhodou je usnadnění odbavení cestujících na letišti a úspora finančních prostředků, které by musela cestovní kancelář nebo letecká společnost vynaložit na tisk papírové letenky.
2.1.1.10
CheckMyTrip
Globální distribuční systém Amadeus nabízí mobilní verzi CheckMyTrip, která je poskytována zdarma a umožňuje uživateli úpravu, změny i zrušení jednotlivých služeb v rámci objednaných služeb.
Zajímavost
Víceprezident pro marketing a distribuci Ian Wheeler řekl: „CheckMyTrip portfolio se neustále rozšiřuje a směřuje k nejnovějšímu vývoji, který má za cíl poskytnout další služby pro letecké společnosti a cestovní kanceláře/agentury, a proto mají jejich zákazníci lepší přístup k itinerářům a mohou kontrolovat průběh cesty. Vývoj produktů pro mobilní zařízení bude i nadále stavět na mobilní strategii rezervačního systému Amadeus, který odstartoval loni v létě se zavedením sady nástrojů zaměřených na obchodní cestující.“ [5]