3.3
Analýza dotačních titulů
Velmi důležité a stěžejní pro přípravu a plánování projektů je vybrat vhodný dotační titul (program), který pomůže se spolufinancováním jeho realizace. V České republice existuje celá řada dotačních titulů (programů) na národní či evropské úrovni podporující měkké (vzdělávání, sociální služby, podpora zaměstnanosti) a tvrdé (investiční, výzkumné a inovační) projekty. Vyznat se v této oblasti vyžaduje potřebné znalosti, které si může organizace zajistit vlastními zdroji nebo využije konzultační činnosti dotačních a poradenských firem. Tyto firmy se zabývají vyhledáváním vhodných dotačních titulů (programů) a následnou přípravou a odevzdáním projektových žádostí v souladu s pravidly a podmínkami jednotlivých dotačních titulů, resp. výzev k podání projektové žádosti.
V této podkapitole se budeme zaměřovat na analýzu dotačních titulů, které jsou financovány ze strukturálních fondů Evropské unie (EU). Tato samotná oblast je velice obsáhlá a vydá na samotný ucelený vzdělávací materiál, ale my se soustředíme na představení jednotlivých Operačních programů v rámci programovacího období 2014-2020 a také nového programovacího období 2021-2027. Nejdůležitějším a také nejpracnějším krokem je orientace v systémů dotací, prioritách, cílech a opatřeních Operačních programů (OP) pro programovací období 2014–2020 a nového programovacího období, které je v přípravě. Tyto operační programy jsou klíčové pro zvýšení absorpční kapacity Moravskoslezského kraje při využití Strukturálních fondů EU. Cílem této podkapitoly je naučit vás vyhledávat ve výzvách, podporách a dotacích, abyste byli schopni vybrat pro projekt správnou dotaci.
3.3.1
Evropské strukturální a investiční fondy
Evropské strukturální a investiční fondy (ESIF) jsou nástrojem k dosahování ekonomické a sociální soudržnosti Evropské unie. Finanční prostředky z těchto fondů jsou zaměřené na pomoc zaostávajících regionů. Finanční prostředky kohezní politiky jsou čerpány prostřednictvím tří fondů: Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF), který podporuje investiční projekty, jako je například podpora začínajícím podnikatelům, investice do infrastruktury a spolupráce v příhraničních regionech; Evropského sociálního fondu (ESF), podporujícího neinvestiční projekty, například programy pro znevýhodněné skupiny obyvatel, rozvoj vzdělávacích programů, rekvalifikace nezaměstnaných apod. a Fondu soudržnosti (FS). Strukturální fondy jsou nástrojem k dosahování ekonomické a sociální soudržnosti Evropské unie. [4]
Mezi strukturální fondy EU patří:
- Evropský fond pro regionální rozvoj – EFRR (European Regional Development Fund) Zaměření fondu: rozvoj podnikání, investice do infrastruktury a spolupráce v příhraničních regionech, podpora výzkumu a vývoje a celoživotního vzdělávání, vyvážený rozvoj v jednotlivých regionech EU. [4]
- Evropský sociální fond – ESF (European Social Fund)
Zaměření fondu: slouží k podpoře neinvestičních projektů v oblastech sociální integrace, podpory zaměstnanosti, posílení systému vzdělávání, podpory rovných příležitostí na trhu práce a poskytuje investice do lidského kapitálu EU – ať už se jedná o pracovníky, mladé lidi či osoby hledající zaměstnání. [4]
- Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova – EAFRD (European Agricultural Fund for Rural Development),
Zaměření fondu: řešení konkrétních problémů venkovských oblastí EU, podpora rozvoje venkova, zvýšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví, zlepšení životního prostředí a krajiny nebo kvality života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova. [4]
- Evropský námořní a rybářský fond – EMFF (European Maritime and Fisheries Fund) Zaměření fondu: podpora rybářských oborů, udržitelné rybolovné metody.
- Fond soudržnosti – FS (Cohesion Fund)
Zaměření fondu: podpora klíčových projektů v oblasti dopravy a životního prostředí v zemích, v nichž je hrubý národní důchod (HND) na obyvatele nižší než 90 % průměru EU. [4]
3.3.2
Programovací období
Evropská unie provádí kohezní politiku v rámci sedmiletých cyklů, takzvaných programových období. Cíle kohezní politiky Evropské unie se v čase mění a reagují na potřeby stávajících a přistupujících členů a celkového prostředí EU. [4] V současné době již probíhá příprava nového programovacího období 2021-2027, které začne od 1.1.2021 a skončí 31.12.2027. Finanční alokace na toto období bude podstatně nižší než v současném programovacím období 2014-2020. Vznik programového období charakterizuje níže uvedené schéma. V první fázi je nutné stanovit hlavní priority České republiky a jednotlivé tematické okruhy, které jsou následně začleněny do jednotlivých operačních programů (OP). V rámci operačních programů jsou vyhlašovány jednotlivé výzvy pro předkládání projektů k podpoře.
+

Obr. 9. Proces vzniku programovacího období
Stěžejním dokumentem je Dohoda o partnerství, který nastavuje podmínky čerpání peněz z fondů EU pro dané programovací období. Tento dokument stanovuje a vymezuje spolupráci mezi Evropskou komisí a Českou republikou a určuje strategii, priority a opatření pro zajištění a využívání fondů EU. V současné době se připravuje Dohoda o partnerství na období od 1.1.2021 do 31.12. 2027. Hlavním koordinátorem celého procesu přípravy nového programovacího období a čerpání dotací je Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR).
Poznámka
Pro podrobnější informace o programovacím období, operačních a dalších programech a jednotlivých dotacích doporučuji prostudovat tyto webové stránky:
3.3.3
Operační programy a programy spolupráce
Operační programy (OP) a programy spolupráce stanovují v jednotlivých prioritních osách podrobný rámec k využití prostředků (dotací) na národní úrovni i mezinárodní úrovni. V rámci jednotlivých programů a programů podpor jsou vyhlašovány výzvy k předkládání projektů (projektových žádostí) a následně hodnoceny a schvalovány projekty dle nastavených podmínek pro hodnocení projektových žádostí. Dotace je následně proplácena bud ex-ante (formou zálohových plateb) nebo ex-post (po zaplacení výdajů z vlastních zdrojů). Národním koordinátorem pro přípravu všech programů je Ministerstvo pro místní rozvoj. Programy pro programové období 2014–2020 byly vymezeny usnesením vlády ze dne 28. listopadu 2012. Jedná se o následující programy:
- Národní operační programy
- Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK) - řízený Ministerstvem průmyslu a obchodu;
Stručné zaměření: určen pro firmy i další organizace k dosažení konkurenceschopné a udržitelné ekonomiky založené na znalostech a inovacích. [4]
Zdroj dalších informací: www.agentura-api.org nebo https://www.mpo.cz/
- Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (OPVVV) - řízený Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy;
Stručné zaměření: určen především pro školy a vzdělávací instituce na rozvoj lidských zdrojů pro znalostní ekonomiku a udržitelný rozvoj v sociálně soudržné společnosti. Na něj navazuje podpora kvalitního výzkumu, pro který představuje kvalifikovaná pracovní síla klíčový vstupní faktor. [4]
Zdroj dalších informací: https://opvvv.msmt.cz/
Stručné zaměření: cílem OPZ je zlepšení lidského kapitálu obyvatel a veřejné správy v ČR. OPZ je zaměřený také na podporu rovných příležitostí žen a mužů, adaptability zaměstnanců a zaměstnavatelů, dalšího vzdělávání, sociálního začleňování a boje s chudobou, zdravotních služeb, modernizaci veřejné správy a služeb a podporu mezinárodní spolupráce a sociálních inovací v oblasti zaměstnanosti, sociálního začleňování a veřejné správy. [4]
Zdroj dalších informací: https://www.esfcr.cz/
Stručné zaměření: Hlavním cílem Operačního programu Doprava (OPD) je zajištění kvalitní dopravní infrastruktury v celé ČR včetně postupného vyrovnávání kvality dopravní sítě ČR se „starými“ zeměmi EU. [4]
Zdroj dalších informací: https://www.opd.cz
Stručné zaměření: OPŽP je zaměřen na ochranu a zajištění kvalitního prostředí pro život obyvatel České republiky, podporu efektivního využívání zdrojů, eliminaci negativních dopadů lidské činnosti na životní prostředí a zmírňování dopadů změny klimatu. [4]
Zdroj dalších informací: https://www.opzp.cz/
Stručné zaměření: IROP je zaměřený na řešení společných regionálních problémů v oblastech infrastruktury pro veřejnou správu, veřejné služby a územního rozvoje: zlepšování infrastruktury pro oblast regionálního školství, sociálních služeb, veřejného zdraví, služeb zaměstnanosti a služeb v oblasti bezpečnosti, prevence a řešení rizik, podporu kulturního dědictví, snížení energetické náročnosti v sektoru bydlení.
Zdroj dalších informací: https://www.irop.mmr.cz
Stručné zaměření: vytvoření příznivého podnikatelského prostředí a podpora vzdělání a vědy pro naplnění role Prahy jako hlavního inovačního centra republiky. [4]
Zdroj dalších informací: http://penizeproprahu.cz/
Stručné zaměření: jedná se o podpůrný operační program, který se zaměřuje se na nastavení prostředí pro implementaci tematických operačních programů, které umožní a zjednoduší dosažení stanovených cílů.
Stručné zaměření: rozvoj udržitelného chovu ryb v České republice a zajištění rovnoměrných dodávek sladkovodních ryb během roku na domácí trh v požadovaném sortimentu. [4]
Zdroj dalších informací: https://www.szif.cz/cs/opr2014
Stručné zaměření: obnova, zachování a zlepšení ekosystémů závislých na zemědělství prostřednictvím zejména agroenvironmentálních opatření, dále investice pro konkurenceschopnost a inovace zemědělských podniků, podpora vstupu mladých lidí do zemědělství nebo krajinná infrastruktura. [4]
Zdroj dalších informací: https://www.szif.cz/cs/prv2014
- Programy přeshraniční spolupráce
Stručné zaměření programů přeshraniční spolupráce: programy se zaměřují zejména na regionální a místní projekty s přeshraničním významem. Velký důraz je kladen na přeshraniční pozitivní dopady v příslušném příhraničí.
- Interreg V-A Česká republika – Polsko – řízený Ministerstvem pro místní rozvoj;
Zdroj dalších informací: https://www.cz-pl.eu/
- Interreg V-A Slovenská republika – Česká republika – koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
Zdroj dalších informací: https://www.sk-cz.eu
- Interreg V-A Rakousko – Česká republika – koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
Zdroj dalších informací: https://www.at-cz.eu/cz
- Program přeshraniční spolupráce Česká republika – Svobodný stát Bavorsko Cíl EÚS 2014-2020 - koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
Zdroj dalších informací: https://www.by-cz.eu
- Program spolupráce Svobodný stát Sasko – Česká republika 2014-2020 - koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
Zdroj dalších informací: https://www.sn-cz2020.eu
- Programy nadnárodní a meziregionální spolupráce
Stručné zaměření nadnárodních a meziregionálních programů: podpora nadnárodní a meziregionální spolupráce mezi členskými státy v oblasti vzdělávání, inovací, výzkumu a vývoje, územní plánování, výměny zkušenosti a strategického rozvoje.
- Program nadnárodní spolupráce Interreg CENTRAL EUROPE – koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
Zdroj dalších informací: https://www.interreg-central.eu
- Program nadnárodní spolupráce Interreg DANUBE – koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
Zdroj dalších informací: http://www.interreg-danube.eu/
- Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE – koordinované na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
Zdroj dalších informací: http://www.interregeurope.eu/
- Program meziregionální spolupráce ESPON 2020;
Zdroj dalších informací: https://www.espon.eu/main/
- Program meziregionální spolupráce INTERACT III;
Zdroj dalších informací: http://www.interact-eu.net
- Program URBACT III;
Zdroj dalších informací: http://www.urbact.eu
Základní informace o výše uvedených operačních programech si můžete poslechnout prostřednictvím videa, které zpracovalo Ministerstvo pro místní rozvoj.

Video 1. Přehled operačních programů
Poznámka
V současné době probíhá příprava nového programovacího období a jsou definovány nové Operační programy pro období 2021-2027 – viz obrázek č.10.
+

Obr. 10. Přehled Operačních programů a programů spolupráce pro nové programovací období 2021-2027