1.3
Modely komunikace
V předchozích kapitolách jsme letmo zmínili jeden ze základních modelů mezilidské komunikace. Pravděpodobně jej známe všichni. Subjekt A vysílá sdělení subjektu B. V odborné literatuře jej můžeme najít jako model lineární. Celý proces komunikace je zde prezentován jako relativně jednoduchý, postupující přímou cestou. Praxe a pozorování výzkumníků v této oblasti však ukázala, že se jedná skutečně jen o teoretický model, který je v praxi neuplatnitelný. Důvodem toho je předpoklad, že subjekt A, není v přímé interakci se subjektem B. tzn. jeden sděluje, druhý naslouchá. Takto to v praktickém životě skutečně nechodí.
+

Obr. 8. Lineární model komunikace (základní)
Model, který označujeme jako model interakční, už předpokládá, že jakási interaktivita mezi subjektem A a B už existuje. Přesto i tento model počítá s tím, že sdělování a naslouchání jsou dva rozdílné děje.
Oproti tomu model transakční předpokládá, resp. snaží se zahrnout složitost mezilidské komunikace do představy, že subjekty A i B v jednom časovém okamžiku sdělují (mluví) a naslouchají současně. Pokud si připomeneme první kapitolu, kde je zmíněn komunikační axiom, pochopíme, že i mlčení je druh komunikace a je nedílnou součástí komunikačního procesu.
+

Obr. 9. Transakční model komunikace
Obecný model komunikace, tak jak je uveden v literatuře, se blíží mezilidské komunikaci asi nejvíc. Tento model v sobě už zahrnuje prvky, které jsou v komunikaci přítomny. Zdrojem sdělení je subjekt A, který převádí myšlenky (kóduje je) do srozumitelného kódu (slova). Sdělení samotné se skládá ze dvou částí – předběžné sdělení a sdělení. Obě částí jsou posléze dekódovány příjemcem (subjekt B). Celý proces komunikace probíhá v určitém kontextu a za „vydatné“ podpory šumu. Šum je obecně považován za „zabijáka“ komunikace. Může vznikat z příčin interních (únava, stres, neochota naslouchat, špatné pochopení významu slov a celého kontextu) a z příčin externích (hluk, teplo, zima). Rozdílné chápání významu ať už z jakýchkoliv příčin je vždy významným aspektem snižování efektivního komunikačního procesu.
Z hlediska firemní komunikace stojí za to, abychom se zabývali jedním prvkem obecného komunikačního modelu. Tím prvním je předběžné sdělení. Tyto informace, jak je z názvu patrné, vysíláme před samotným sdělením. V praxi to známe. V klasické rozhovoru face to face známe fráze typu „Dobrý den, jak se máte?“, „Chtěl bych Vám to osobně vysvětlit…“. Předběžná sdělení se mohou aplikovat také odmlkou, žádostí o ztišení posluchačů atd. V komunikaci elektronické identifikujeme předběžná sdělení jako subject zprávy, tak, jak bylo vysvětleno v předchozí kapitole.
Proč jsme se zabývali modely? Ukázaly nám, jak se chápání mezilidské komunikace vyvíjelo a jak se vědci snažili popsat celý a složitý děj komunikace. Posuňme se pomalu k problematice komunikace ve firemním prostředí. Základy již máme položeny.
Poznámka
Nesprávně vyplněný subject, neboli předmět zprávy, bývá ve firemní praxi zdrojem problémů. Špatně zvolené hodnoty, jako například čísla, pomlčky, slova, symboly, která se mohou zdát programům hlídající spam podezřelá (výhra, loterie, sleva, sex apod.), tyto programy pak poštu „filtrují“ a Vaše zpráva putuje do příjemcovy karantény (do tzv. spamu). Mnoho z uživatelů to neví, ale i se subjektem zprávy lze dosáhnout toho, aby příjemce se zájmem Vaši zprávu otevřel. Využívejte několika základních pravidel:
- Buďte osobní „Karle tohle si určitě přečti.“
- Můžete zvolit příběh „Jak jsem se uzdravil.“
- Tlak „Máte čas do půlnoci.“
- Důkaz „Tisíc lidí už to četlo…“
- Zvědavost „Víte co Vám chybí k pevnému zdraví?“
- Pokračování „Díl třetí – cesta.“
Buďte kreativní, ale nepřehánějte to. I zde platí pravidlo, že někdy méně je více. Nezapomeňte, že standardní délka subjetu zprávy je max. šedesát znaků. To je více než doopravdy potřebujete.
Lineární model komunikace:
Naslouchání a sdělování jsou dva rozdílné děje, tak to vidí interakční model:
Součástí transakčního modelu jsou předběžná sdělení:
Obecný model komunikace zohledňuje důležité aspekty mezilidské komunikace:
Komunikační šumy nepříznivě ovlivňují komunikaci: