Kapitola1
Obecná komunikace
Komunikace je vnímána jako základ sociální interakce. Komunikace je získaná a v průběhu života se jí jedinec učí. Nejedná se o typicky humánní jev, komunikace je vlastní i zvířatům (pachy, doteky). Přenos informací mezi dvěma subjekty, vazba KOMUNIKANT – KOMUNIKÁTOR, resp. kdo mluví a kdo naslouchá.
Pokud jsou dva a více lidí v kontaktu, nelze nekomunikovat. I odmítnutí vyslat nebo přijmout sdělení komentuje vztah lidí, kteří jsou v kontaktu. Z uvedeného vyplývá, že komunikujeme neustále. Komunikaci není možné chápat jako jednoduchý, přímočarý proces. Toto tvrzení označujeme jako tzv. KOMUNIKAČNÍ AXIOM.
Každé sdělení má vždy dvě roviny obsahovou a vztahovou.
Obsahová rovina sdělení je věcná informovanost. Vztahová rovina sdělení charakterizuje vztah jedinců a význam informace v kontextu tohoto vztahu (jde-li o nařizování, žádání, zakazování, atd.). Oba typy signálů se objevují současně. Pokud dochází ke konfliktům mezi lidmi, jedná se většinou o záležitost vztahovou. Málokdy vadí, že partner má jiný názor, ale vadí, jakým způsobem jej prezentuje – shazuje, popírá naše vidění, je agresivní, atd. Z uvedeného vyplývá, že vztahová složka komunikace je převažující.
+
1. Obsahová a vztahová stránka komunikace
Obr. 1. Obsahová a vztahová stránka komunikace
Poznámka
Zapamatujte si - vztahovou rovinu nelze od komunikace oddělit. Existuje jedna oblast, kde bychom se vztahovým rovinám měli pokusit striktně vyhnout, a to je oblast kritiky. Ve firemní komunikaci je právě kritika brána jako negativní nástroj vedoucích pracovníků, ale i kolegů. Pokud je ovšem kritika aplikována dle zásad správné kritiky, stává se z ní skvělý nástroj pro učení se, rozvoj, chápání atd.
Komunikace není jednoduchý proces. I když asi všichni vidí před sebou jednoduchý nákres popisující elementární model komunikace, kdy subjekt A komunikuje se subjektem B, je celý proces daleko složitější a vstupují do něj jiné aspekty, procesy, kulturní a genderové rozdíly, způsoby chápání, znalosti, ve firemní praxi také rozdílná hierarchická struktura, volní a charakterové vlastnosti, způsob a styl komunikace, nástroje komunikace, vnější a vnitřní vlivy atd. Už jen tento neúplný výčet naznačuje, že proces komunikace je velice složitý.
Komunikace je vnímáná jako základ sociální interakce.
Lze "nekomunikovat"?
Proces komunikace je složitý.
Vztahová složka je komunikaci vlastní.
To, že nelze komunikovat už víme, lze to označit jako "komunikační axiom"?